[Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Informacje o nowościach dotyczących dostępu do internetu, usług operatorów/ISP związanych z tematyką forum oraz nowościach (sprzęt, oprogramowanie, technologie) dotyczących internetu.

Moderator: Moderatorzy

ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22242
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

[Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: ja.michal » 2013-03-13, 01:51

[center]Na stronie www.aviatas.com (dotyczącej szkoleń lotniczych) opublikowano szkolenie pod tytułem:
Lithium Battery Fires

Materiał został przygotowany przez Federal Aviation Administration (FAA - Federalna Administracja Lotnictwa) i przedstawia powody zapłonu baterii, zasady gaszenia pożaru takich baterii i ogólne zasady postępowania z bateriami (głównie w odniesieniu do podróży lotniczych).

Wersja dla osób nie będących członkami personelu lotniczego znajduje się pod linkiem LAUNCH NON-CREW VERSION of COURSE.

Link LAUNCH CREW VERSION of COURSE zawiera cały kurs plus materiały dodatkowe dla załóg pokładowych.

W związku z coraz większą popularnością urządzeń mobilnych warto obejrzeć ten materiał.
[/center]

Kurs jest w języku angielskim, ale na tyle prostym, że każdy kto choć trochę się orientuje nie będzie miał problemu.
Kurs składa się z 7 działów + egzaminu (10 pytań).
Na prawdę warto poświecić te 15 minut bo na prawdę można się dowiedzieć kilku pożytecznych rzeczy. Mogą na prawdę pomóc. Osobiście pewne rzeczy zrobiłbym inaczej przed obejrzeniem tego krótkiego kursu. Pewnie skończyłyby się jeszcze gorzej. ;) Lepiej wiedzieć więcej aniżeli mnie. :)

Awatar użytkownika
krystianb
Guru bezprzewodowy
Posty: 10503
Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
Lokalizacja: wa

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: krystianb » 2013-03-13, 02:03

Trochę się zdziwiłem, bo lit i woda to nie najlepsze połączenie...
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!

ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22242
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: ja.michal » 2013-03-13, 02:35

Też się zdziwiłem, ale jak widać sprawdzone i to najlepsza procedura. Oczywiście jej część bo, żeby znać wszystko trzeba obejrzeć kurs. ;)

key
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 8779
Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
Lokalizacja: Nürnberg

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: key » 2013-03-13, 07:37

krystianb pisze:bo lit i woda


W akku Li-Ion ilosci litu sa sladowe. Elektrody sa z miedzi i aluminium, lit znajduje sie jedynie w formie jonow w elektrolicie.

Woda ma za zadanie obnizenie temperatury pakietu ponizej temperatury samozaplonu - jest najlepszym medium, ze wzgledu na duza pojemnosc cieplna.

Awatar użytkownika
joujoujou
Specjalista bezprzewodowy-senior
Posty: 326
Rejestracja: 2010-08-22, 13:03
Lokalizacja: z domu

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: joujoujou » 2013-03-13, 13:51

Mały offtopic. :)

Dziwi bardzo zastosowanie litowych akumulatorów w okrytych niesławą dreamlinerach. Wszak niebezpieczeństwa związane z bateriami litowymi znane są od dawna, o czym zresztą producenci baterii informują w sposób jawny:

Obrazek

Ciekawostką jest to, że wiozłem je z PL samolotem, a jakże. :D
Pozdrawiam.

www.joujoujou.com

ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22242
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: ja.michal » 2013-03-13, 14:19

joujoujou, wnosić można, ale jakąś ilość o jakiejś tam pojemności. Do tego miałeś zapakowane, pojedyncze ogniwa, które zagrożenie stosunkowo niewielkie niosą.

Awatar użytkownika
Patryk
Guru bezprzewodowy
Posty: 6776
Rejestracja: 2007-09-12, 21:16
Lokalizacja: Z dziczy

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: Patryk » 2013-03-13, 16:45

joujoujou pisze:Dziwi bardzo zastosowanie litowych akumulatorów w okrytych niesławą dreamlinerach.


Mnie dziwi jeszcze bardziej nowa "moda" na litowe baterie akumulatorów w klasycznych okrętach podwodnych. Najpierw Koreańczycy ze swoimi liliputami a teraz U-Booty proj. 210Mod.
Producent (w katalogach reklamowych) zapewnia ok. 3x większą pojemność od kwasiaków przy rozładowywaniu dużym prądem co dla OP jest zaletą olbrzymią, ale ciekawe jak wygląda bezpieczeństwo takiej baterii przy prędkości maksymalnej albo (co ważniejsze) przy szybkim, taktycznym ładowaniu.
Podejrzewam że bardzo marnie...

Awatar użytkownika
krystianb
Guru bezprzewodowy
Posty: 10503
Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
Lokalizacja: wa

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: krystianb » 2013-03-13, 16:47

joujoujou pisze:Dziwi bardzo zastosowanie litowych akumulatorów w okrytych niesławą dreamlinerach.
Do flybywire potrzebna jest duża rezerwa mocy, akumulatory ołowiowe były by kilkanaście razy cięższe. Akumulatory same z siebie się zapalają, musi wystąpić albo wada fabryczna, albo przeciążenie podczas eksploatacji. Pierwsze można wyeliminować poprzez 100% kontrolę jakości (nie opłacalne przy masowej produkcji, przy samolotach już tak), drugie to już sprawa projektowa. W 787 jak twierdzi boeing ktoś zapomniał o oddawaniu ciepła przez akumulatory przez co założenia maksymalnych obciążeń okazały się błędne. To samo stało by się z każdym innym rodzajem ogniw.
Przemysł lotniczy względem jakości działa zupełnie inaczej niż to z czym spotykamy się na co dzień.

joujoujou pisze:o czym zresztą producenci baterii informują w sposób jawny:
Ostrzeżenie dotyczy przewożenia w urządzeniu. W przypadku zwarcia obu biegunów byłby problem, w opakowaniu są niegroźne.
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!

ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22242
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: ja.michal » 2013-03-13, 16:49

Pakiety pakiety są chłodzone cieczą i nie ma problemów jak w zwykłych pakietach dla cywili. W USA planują stawiać specjalne stacje szybkiego ładowania, które mają gigantyczne natężenie i muszą być stawiane przy głównych magistralach energetycznych. Ładowanie takiego samochodu Tesla trwa w warunkach domowych praktycznie całą noc. Na takiej stacji poniżej 30 min.

Awatar użytkownika
Patryk
Guru bezprzewodowy
Posty: 6776
Rejestracja: 2007-09-12, 21:16
Lokalizacja: Z dziczy

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: Patryk » 2013-03-13, 16:50

krystianb pisze:Do flybywire potrzebna jest duża rezerwa mocy


To nie można odpowiedniego APU zastosować tylko pakować w samolot nie wiadomo ile akumulatorów ?
Zgoda, baterie jako awaryjne źródło zasilania są potrzebne, ale w lotnictwie cywilnym zawsze drugimi po generatorach silników głównych były agregaty APU w odpowiedniej ilości.

[ Dodano: 2013-03-13, 16:53 ]
ja.michal pisze:Ładowanie takiego samochodu Tesla trwa w warunkach domowych praktycznie całą noc. Na takiej stacji poniżej 30 min.


Do 70-80% pojemności i jednocześnie zmniejszając drastycznie żywotność akumulatorów.
Chemii i fizyki nie oszukasz, szybko to można ładować (super)kondensatory.

ja.michal
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 22242
Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
Lokalizacja: Polska

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: ja.michal » 2013-03-13, 16:54

Akumulatory w 787, o które jest tyle bałaganu, są wyłącznie do zasilania urządzeń pokładowych na ziemi w celu eliminacji potrzeby podłączania ground power. Są inne bateria do działania w locie, a główne zasilanie i tak jest zapewniane przez jednostkę napędową.

[ Dodano: 2013-03-13, 16:54 ]
Patryk pisze: Do 70-80% pojemności i jednocześnie zmniejszając drastycznie żywotność akumulatorów.

Coś za coś. Nie ma nic za darmo.

Awatar użytkownika
krystianb
Guru bezprzewodowy
Posty: 10503
Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
Lokalizacja: wa

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: krystianb » 2013-03-13, 17:04

Patryk pisze:To nie można odpowiedniego APU zastosować
Zapewne jest, tylko z czegoś trzeba korzystać zanim się uruchomi.
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!

Awatar użytkownika
joujoujou
Specjalista bezprzewodowy-senior
Posty: 326
Rejestracja: 2010-08-22, 13:03
Lokalizacja: z domu

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: joujoujou » 2013-03-14, 00:02

krystianb pisze:Ostrzeżenie dotyczy przewożenia w urządzeniu. W przypadku zwarcia obu biegunów byłby problem, w opakowaniu są niegroźne.
To dlaczego ostrzeżenie jest wyłącznie na kartonie (mieszczącym 12 zgrzewek)? Nie ma go ani na baterii, ani na zgrzewce.

key
*Mistrz bezprzewodowy*
Posty: 8779
Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
Lokalizacja: Nürnberg

Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie

Postautor: key » 2013-03-14, 07:38

Slowem kluczem jest "zawarta energia".


Wróć do „NEWSy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość