[Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Moderator: Moderatorzy
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22031
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
[Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
[center]Na stronie www.aviatas.com (dotyczącej szkoleń lotniczych) opublikowano szkolenie pod tytułem:
Lithium Battery Fires
Materiał został przygotowany przez Federal Aviation Administration (FAA - Federalna Administracja Lotnictwa) i przedstawia powody zapłonu baterii, zasady gaszenia pożaru takich baterii i ogólne zasady postępowania z bateriami (głównie w odniesieniu do podróży lotniczych).
Wersja dla osób nie będących członkami personelu lotniczego znajduje się pod linkiem LAUNCH NON-CREW VERSION of COURSE.
Link LAUNCH CREW VERSION of COURSE zawiera cały kurs plus materiały dodatkowe dla załóg pokładowych.
W związku z coraz większą popularnością urządzeń mobilnych warto obejrzeć ten materiał.
[/center]
Kurs jest w języku angielskim, ale na tyle prostym, że każdy kto choć trochę się orientuje nie będzie miał problemu.
Kurs składa się z 7 działów + egzaminu (10 pytań).
Na prawdę warto poświecić te 15 minut bo na prawdę można się dowiedzieć kilku pożytecznych rzeczy. Mogą na prawdę pomóc. Osobiście pewne rzeczy zrobiłbym inaczej przed obejrzeniem tego krótkiego kursu. Pewnie skończyłyby się jeszcze gorzej. Lepiej wiedzieć więcej aniżeli mnie.
Lithium Battery Fires
Materiał został przygotowany przez Federal Aviation Administration (FAA - Federalna Administracja Lotnictwa) i przedstawia powody zapłonu baterii, zasady gaszenia pożaru takich baterii i ogólne zasady postępowania z bateriami (głównie w odniesieniu do podróży lotniczych).
Wersja dla osób nie będących członkami personelu lotniczego znajduje się pod linkiem LAUNCH NON-CREW VERSION of COURSE.
Link LAUNCH CREW VERSION of COURSE zawiera cały kurs plus materiały dodatkowe dla załóg pokładowych.
W związku z coraz większą popularnością urządzeń mobilnych warto obejrzeć ten materiał.
[/center]
Kurs jest w języku angielskim, ale na tyle prostym, że każdy kto choć trochę się orientuje nie będzie miał problemu.
Kurs składa się z 7 działów + egzaminu (10 pytań).
Na prawdę warto poświecić te 15 minut bo na prawdę można się dowiedzieć kilku pożytecznych rzeczy. Mogą na prawdę pomóc. Osobiście pewne rzeczy zrobiłbym inaczej przed obejrzeniem tego krótkiego kursu. Pewnie skończyłyby się jeszcze gorzej. Lepiej wiedzieć więcej aniżeli mnie.
- krystianb
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 10350
- Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
- Lokalizacja: wa
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Trochę się zdziwiłem, bo lit i woda to nie najlepsze połączenie...
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22031
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Też się zdziwiłem, ale jak widać sprawdzone i to najlepsza procedura. Oczywiście jej część bo, żeby znać wszystko trzeba obejrzeć kurs.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9565
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
W akku Li-Ion ilosci litu sa sladowe. Elektrody sa z miedzi i aluminium, lit znajduje sie jedynie w formie jonow w elektrolicie.krystianb pisze:bo lit i woda
Woda ma za zadanie obnizenie temperatury pakietu ponizej temperatury samozaplonu - jest najlepszym medium, ze wzgledu na duza pojemnosc cieplna.
Nie pomagam na PW.
- joujoujou
- Specjalista bezprzewodowy-senior
- Posty: 385
- Rejestracja: 2010-08-22, 13:03
- Lokalizacja: z domu
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22031
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
joujoujou, wnosić można, ale jakąś ilość o jakiejś tam pojemności. Do tego miałeś zapakowane, pojedyncze ogniwa, które zagrożenie stosunkowo niewielkie niosą.
- Patryk
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 6692
- Rejestracja: 2007-09-12, 21:16
- Lokalizacja: Z dziczy
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Mnie dziwi jeszcze bardziej nowa "moda" na litowe baterie akumulatorów w klasycznych okrętach podwodnych. Najpierw Koreańczycy ze swoimi liliputami a teraz U-Booty proj. 210Mod.joujoujou pisze:Dziwi bardzo zastosowanie litowych akumulatorów w okrytych niesławą dreamlinerach.
Producent (w katalogach reklamowych) zapewnia ok. 3x większą pojemność od kwasiaków przy rozładowywaniu dużym prądem co dla OP jest zaletą olbrzymią, ale ciekawe jak wygląda bezpieczeństwo takiej baterii przy prędkości maksymalnej albo (co ważniejsze) przy szybkim, taktycznym ładowaniu.
Podejrzewam że bardzo marnie...
- krystianb
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 10350
- Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
- Lokalizacja: wa
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Do flybywire potrzebna jest duża rezerwa mocy, akumulatory ołowiowe były by kilkanaście razy cięższe. Akumulatory same z siebie się zapalają, musi wystąpić albo wada fabryczna, albo przeciążenie podczas eksploatacji. Pierwsze można wyeliminować poprzez 100% kontrolę jakości (nie opłacalne przy masowej produkcji, przy samolotach już tak), drugie to już sprawa projektowa. W 787 jak twierdzi boeing ktoś zapomniał o oddawaniu ciepła przez akumulatory przez co założenia maksymalnych obciążeń okazały się błędne. To samo stało by się z każdym innym rodzajem ogniw.joujoujou pisze:Dziwi bardzo zastosowanie litowych akumulatorów w okrytych niesławą dreamlinerach.
Przemysł lotniczy względem jakości działa zupełnie inaczej niż to z czym spotykamy się na co dzień.
Ostrzeżenie dotyczy przewożenia w urządzeniu. W przypadku zwarcia obu biegunów byłby problem, w opakowaniu są niegroźne.joujoujou pisze:o czym zresztą producenci baterii informują w sposób jawny:
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22031
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Pakiety pakiety są chłodzone cieczą i nie ma problemów jak w zwykłych pakietach dla cywili. W USA planują stawiać specjalne stacje szybkiego ładowania, które mają gigantyczne natężenie i muszą być stawiane przy głównych magistralach energetycznych. Ładowanie takiego samochodu Tesla trwa w warunkach domowych praktycznie całą noc. Na takiej stacji poniżej 30 min.
- Patryk
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 6692
- Rejestracja: 2007-09-12, 21:16
- Lokalizacja: Z dziczy
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
To nie można odpowiedniego APU zastosować tylko pakować w samolot nie wiadomo ile akumulatorów ?krystianb pisze:Do flybywire potrzebna jest duża rezerwa mocy
Zgoda, baterie jako awaryjne źródło zasilania są potrzebne, ale w lotnictwie cywilnym zawsze drugimi po generatorach silników głównych były agregaty APU w odpowiedniej ilości.
[ Dodano: 2013-03-13, 16:53 ]
Do 70-80% pojemności i jednocześnie zmniejszając drastycznie żywotność akumulatorów.ja.michal pisze:Ładowanie takiego samochodu Tesla trwa w warunkach domowych praktycznie całą noc. Na takiej stacji poniżej 30 min.
Chemii i fizyki nie oszukasz, szybko to można ładować (super)kondensatory.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22031
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Akumulatory w 787, o które jest tyle bałaganu, są wyłącznie do zasilania urządzeń pokładowych na ziemi w celu eliminacji potrzeby podłączania ground power. Są inne bateria do działania w locie, a główne zasilanie i tak jest zapewniane przez jednostkę napędową.
[ Dodano: 2013-03-13, 16:54 ]
[ Dodano: 2013-03-13, 16:54 ]
Coś za coś. Nie ma nic za darmo.Patryk pisze: Do 70-80% pojemności i jednocześnie zmniejszając drastycznie żywotność akumulatorów.
- krystianb
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 10350
- Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
- Lokalizacja: wa
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Zapewne jest, tylko z czegoś trzeba korzystać zanim się uruchomi.Patryk pisze:To nie można odpowiedniego APU zastosować
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!
- joujoujou
- Specjalista bezprzewodowy-senior
- Posty: 385
- Rejestracja: 2010-08-22, 13:03
- Lokalizacja: z domu
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
To dlaczego ostrzeżenie jest wyłącznie na kartonie (mieszczącym 12 zgrzewek)? Nie ma go ani na baterii, ani na zgrzewce.krystianb pisze:Ostrzeżenie dotyczy przewożenia w urządzeniu. W przypadku zwarcia obu biegunów byłby problem, w opakowaniu są niegroźne.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9565
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: [Uwaga] Pożar baterii - krótkie szkolenie
Slowem kluczem jest "zawarta energia".
Nie pomagam na PW.