- Samsung Odyssey 3D 27 cali to autostereoskopowy monitor gamingowy, który wykorzystuje śledzenie wzroku i optykę lentikularną do generowania efektu 3D bez okularów.
- Looking Glass Factory oferuje panele pola świetlnego o rozmiarach 16, 27 i 32 cali z 45–100 widoków i stożkiem widzenia około 53 stopni.
- Prototyp CGH/holografii od Stanford we współpracy z Meta ma grubość zaledwie 3 mm i łączy światłowód holograficzny z SLM, by zapewnić szerokie pole widzenia i duży eyebox.
- Voxon VX2 to seria wyświetlaczy wolumetrycznych zapewniających widok w rzeczywistej objętości z 360 stopniowym widokiem.
- Light Field Lab SolidLight to holograficzne ściany o 10 miliardach pikseli/m² i wolumetryczne o 100 milionach pikseli/m².
- Envisics GEN‑2 holograficzne HUD-y w Cadillacach 2026 będą produkowane, obejmując modele VISTIQ i LYRIQ-V.
- RealView HOLOSCOPE‑i uzyskał FDA 510(k) i tworzy interaktywne hologramy w powietrzu nad pacjentem na podstawie danych CT/USG.
- Na rynku konsumenckim pojawiają się urządzenia z 3D bez okularów, takie jak Lenovo Legion 9i (2025) z opcją 3D, ASUS Spatial Vision z 3D OLED i śledzeniem wzroku oraz Samsung Odyssey 3D.
- W segmencie profesjonalnym pojawiają się pokoje holograficzne i stoły od Axiom Holographics do muzeów, szkoleń wojskowych i rozrywki LBE.
- Standardy MPEG‑I MIV ISO/IEC 23090‑12 i V3C definiują, jak kompresować i przesyłać wideo wolumetryczne i pola świetlne, a prace nad transportem trwają w IETF.
3D bez okularów w końcu przestaje być tylko gadżetem. Laboratoria badawcze prezentują ultracienkie prawdziwe holograficzne układy optyczne; marki konsumenckie wprowadzają na rynek autostereoskopowe monitory i laptopy; producenci samochodów wdrażają holograficzne wyświetlacze HUD do produkcji; a szpitale stosują medyczne hologramy w powietrzu—wszystko to bez użycia zestawów na głowę. Poniżej znajduje się kompleksowy, napisany prostym językiem przewodnik po technologii, rynku, kamieniach milowych i pułapkach, z cytatami ekspertów i źródłami pierwotnymi.
Co naprawdę oznacza „holograficzny wyświetlacz bez okularów”
Termin ten obejmuje kilka różnych technologii. Znajomość różnic pomoże Ci ocenić deklaracje:
- Autostereoskopowe (wielowidokowe) wyświetlacze
Używają soczewek lentikularnych lub barier paralaksy, aby wysyłać różne obrazy do każdego oka (często z śledzeniem wzroku). Świetne do efektu „wyskakującej” głębi na płaskich panelach; nie jest to prawdziwy hologram. Przykładem jest monitor Odyssey 3D firmy Samsung (27″), oparty na śledzeniu wzroku + optyce lentikularnej. [1] - Panele pola świetlnego
Emitują dziesiątki do setek nieco różnych perspektyw, dzięki czemu wielu widzów widzi 3D jednocześnie w obrębie „stożka widzenia”. Najbardziej znane komercyjne wersje to systemy Looking Glass Factory 16″, 27″ i 32″ (45–100 widoków; ~53° stożka). [2], [3] - Holografia generowana komputerowo (CGH) — prawdziwa holografia
Odtwarza czoło fali światła za pomocą modulatora światła przestrzennego (SLM), dzięki czemu ostrość i akomodacja zachowują się jak w rzeczywistości. Prototyp Stanford + Meta z 2025 roku umieszcza holograficzny światłowód i SLM w 3‑mm‑cienkim wyświetlaczu przypominającym okulary i pokazuje duże pole widzenia oraz dużą strefę oka (étendue). [4] - Wyświetlacze wolumetryczne
Tworzą rzeczywistą, widoczną objętość poprzez szybkie przesuwanie lub układanie podświetlanych płaszczyzn, dzięki czemu woksele unoszą się w przestrzeni (np. rodzina VX2 firmy Voxon). Często mają niższą rozdzielczość, ale są naprawdę 360°. [5]
Szybki dekoder: Jeśli możesz obejść obiekt dookoła, a ostrość zmienia się naturalnie wraz z ruchem oczu, masz do czynienia z CGH lub wyświetlaczem wolumetrycznym. Jeśli paralaksa działa głównie na boki i jest ograniczona „słodka strefa”, to multi-view/autostereo.
2025 stan techniki — co jest teraz rzeczywistością
1) Przełomowe badania: ultracienkie holograficzne światłowody
- Stanford + Meta zaprezentowały wyświetlacz rzeczywistości mieszanej holograficzny z niestandardowym światłowodem i kalibracją AI: „Holografia oferuje możliwości, których nie uzyskamy przy żadnym innym typie wyświetlacza,” mówi prof. Gordon Wetzstein. Prototyp ma tylko 3 mm od soczewki do ekranu i dąży do uzyskania szerokiego pola widzenia i dużego eyeboxa. [6]
- Relacja w Tom’s Guide podkreśla, dlaczego to ważne: hologramy w pełnej rozdzielczości, szerokie pole widzenia i większy eyebox niż wcześniejsze demonstracje CGH — cechy realnej użyteczności. [7]
2) Urządzenia konsumenckie: autostereo wchodzi do mainstreamu (ponownie)
- Samsung Odyssey 3D (27″) to zaawansowany monitor gamingowy, który konwertuje 2D na 3D i obsługuje natywne treści 3D dzięki śledzeniu wzroku i optyce lentikularnej. To część nowej fali, która sprawia, że redaktorzy przewidują trwały trend, a Samsung zapowiada, że „potroi wysiłki” w zakresie monitorów 3D. [8], [9]
- Lenovo Legion 9i (2025) oferuje opcjonalny ekran 3D bez okularów (przełączany 2D/3D) skierowany do twórców i graczy. [10]
- Laptopy ASUS Spatial Vision kontynuują ten trend, łącząc panele OLED ze śledzeniem wzroku dla tworzenia i odtwarzania 3D bez okularów. [11]
„Dziś jesteśmy, miejmy nadzieję, w punkcie zwrotnym,” mówi współzałożyciel Leia David Fattal, którego firma napędza wiele z tych urządzeń wielowidokowych. [12]
3) Profesjonalne systemy pola świetlnego: wieloosobowe 3D do sal konferencyjnych i obiektów
- Looking Glass Factory:
• 16″ panel 4K (45–100 widoków; ~53° optymalny stożek).
• 27″ (zapowiedziany na 2025; 5K; 45–100 widoków; stożek 53°).
• 32″ 8K (wejścia 7680×4320; 45–100 widoków; 53° stożek; podwójny DP).
Są one stworzone do współpracy wielu użytkowników i przestrzeni wystawienniczych—bez potrzeby używania headsetów. [13], [14] - Light Field Lab (SolidLight): przemysłowej skali holograficzne i wolumetryczne ściany z imponującymi parametrami: 10 miliardów pikseli/m² (holograficzne) i 100 milionów pikseli/m² (wolumetryczne). „…umożliwiając gościom zawieszenie niewiary i interakcję z istotą pozaziemską stworzoną wyłącznie ze światła,” mówi CEO Jon Karafin, opisując premierę w 2024 roku z Instytutem SETI. [15]
4) Motoryzacja: holograficzne HUD-y wchodzą do produkcji
- Envisics dostarcza GEN‑2 holograficzne AR HUD-y do modeli Cadillac 2026 (VISTIQ i LYRIQ‑V). Te holograficzne falowodowe HUD-y wyświetlają obrazy na różnych głębokościach dla nawigacji i asysty kierowcy. [16], [17]
- Szef designu GM wcześniej zauważył, „Nasza współpraca z Envisics wchodzi w tym roku w fazę produkcji…”—co sygnalizuje przejście od demonstracji do wdrożenia. [18]
5) Medycyna: chirurgiczne hologramy w powietrzu
- HOLOSCOPE‑i firmy RealView Imaging uzyskał zgodę FDA 510(k) i tworzy interaktywne hologramy 3D z danych CT/USG w powietrzu, nad pacjentem—bez okularów czy headsetów. Systemy są już instalowane klinicznie. [19], [20]
6) Stoły i pomieszczenia wolumetryczne (doświadczeniowe)
- Voxon buduje wyświetlacze objętościowe z ruchem (rodzina VX2), w których woksele unoszą się w fizycznej objętości widocznej z 360°. [21]
- Axiom Holographics oferuje wieloprojektorowe „Pokoje Hologramowe” i stoły dla muzeów, szkoleń wojskowych i rozrywki LBE—imponujące, wieloosobowe 3D, choć oparte na projekcji, a nie CGH. [22]
Jak działają te wyświetlacze (i kompromisy)
Podejście | Jak to działa | Największe zalety | Wady |
---|---|---|---|
Autostereo (soczewka lentikularna / śledzenie oczu) | Kieruje różne widoki do każdego oka | Cienkie panele; przyzwoita głębia; przełączanie 2D/3D | „Słodki punkt”; ograniczona liczba widzów, chyba że wiele widoków; brak prawdziwych wskazówek ogniskowych |
Panele pola świetlnego | Emitują 45–100+ widoków | Wielu widzów jednocześnie; naturalna paralaksa ruchu | Duże obciążenie GPU; treści muszą być wielowidokowe lub syntezowane |
CGH (prawdziwa holografia) | Odtwarza fazę światła przez SLM/falowód | Prawidłowe wskazówki ogniskowe; najmniejszy przyszły format | Wymaga dużej mocy obliczeniowej; szum plamkowy; ograniczenia rozdzielczości/odświeżania SLM |
Objętościowe | Ruchome płaszczyzny / woksele w powietrzu | Widok 360°; brak konfliktu zbieżności | Zwykle niższa rozdzielczość; ruchome części; ograniczenia rozmiaru/jasności |
Źródła i przykłady w tabeli: [23][24] [25], [26], [27]
Treści i formaty plików: skąd bierze się „materiał” 3D
- Rejestracja na żywo: zestawy wielokamerowe → głębia + tekstura → strumienie wielowidokowe/pola świetlnego lub rekonstruowane siatki.
- Pipeliny DCC: CAD, USD, glTF, silniki gier → synteza wielowidokowa lub czoła fal CGH.
- Standardy: MPEG‑I MIV (ISO/IEC 23090‑12) oraz rodzina V3C definiują, jak kompresować i przesyłać wideo wolumetryczne/pola świetlnego (z 6DoF dla małych zakresów). Standardy te dojrzewają i obecnie mają oprogramowanie zgodności oraz trwają prace nad transportem w IETF. [28][29] [30], [31]
- AI up‑conversion: urządzenia konsumenckie coraz częściej wykonują estymację głębi 2D→3D, aby poszerzyć pulę treści (dobrym przykładem jest Odyssey 3D firmy Samsung). [32]
Jak ocenić wyświetlacz 3D bez okularów (lista kontrolna kupującego)
- Najpierw przypadek użycia (solo gaming vs. przegląd wieloosobowy vs. reklama publiczna vs. chirurgia/przemysł).
- Stożek widzenia i eyebox: szersze stożki obsługują grupy; większe eyeboxy (CGH) zmniejszają ograniczenia śledzenia głowy. [33]
- Liczba widoków (pole świetlne/autostereo): więcej widoków = płynniejsza paralaksa ruchu dla większej liczby osób; Looking Glass oferuje 45–100 widoków przy ~53° stożku. [34]
- Rozdzielczość i odświeżanie: sprawdź zarówno rozdzielczość panelu, jak i na ile efektywnych widoków jest ona dzielona.
- Przełączanie 2D/3D: istotne dla produktywności i czytelności. [35]
- Wymagania obliczeniowe: wiele rozwiązań wymaga wydajnych GPU; niektóre profesjonalne wyświetlacze są dostarczane z zalecanymi konfiguracjami NVIDIA. [36]
- Pipeline treści: czy obsługuje Twój CAD/silnik gry/zasoby? Czy są SDK i narzędzia 2D→3D? [37]
- Bezpieczeństwo i komfort: długie sesje zyskują na poprawnych wskazówkach ogniskowych (CGH/wolumetryczne) i dużych eyeboxach. [38]
Głosy ekspertów
- David Fattal (Leia): „Dziś, miejmy nadzieję, jesteśmy w punkcie zwrotnym.” [39]
- Gordon Wetzstein (Stanford): „Holografia oferuje możliwości, których nie zapewnia żaden inny typ wyświetlacza.” [40]
- Jon Karafin (Light Field Lab): „…zawiesić niewiarę i wejść w interakcję z istotą pozaziemską utworzoną wyłącznie ze światła.” [41]
- Sandy Lipscomb (GM, o Envisics HUD): „Nasza współpraca z Envisics wchodzi w tym roku w fazę produkcji…” [42]
(Wszystkie cytaty to krótkie fragmenty z podlinkowanych źródeł.)
Co jest już dostępne, a co wciąż w laboratorium
Dostępne/wprowadzone na rynek produkty, które możesz dziś kupić lub zamówić
- Pole świetlne / autostereo: Looking Glass 16″/32″/27″ (wielokątowy, stożek 53°); monitor 3D Samsung Odyssey; laptopy ASUS Spatial Vision; opcja 3D Lenovo Legion 9i. [43][44], [45], [46]
- Motoryzacyjne HUD: Holograficzny HUD Envisics GEN‑2 w modelach Cadillac 2026 (produkcja w toku w GM). [47]
- Holografia medyczna: RealView HOLOSCOPE‑i (zatwierdzony przez FDA, interaktywne hologramy w powietrzu). [48]
- Wolumetryczne: seria Voxon VX2; pokoje/stoły Axiom Holographics do LBE i szkoleń. [49][50]
Od laboratorium do bliskiej przyszłości
- Zestawy słuchawkowe CGH z falowodami: 3‑milimetrow prototyp Stanford/Meta pokazuje drogę do codziennej, okularowej holografii. Pozostają wyzwania inżynieryjne (wydajność SLM, szum, obliczenia), ale postęp w FOV/eyebox jest godny uwagi. [51][52]
Popularne mity (i jak rozpoznać marketingowy bełkot)
- „Hologramy sceniczne” jak słynny występ Tupaca wcale nie były hologramami; użyto XIX-wiecznego triku odbiciowego Pepper’s Ghost z folią/szkłem i rzutowanym obrazem. Jeśli na scenie potrzebna jest duża, pochylona szyba, to Pepper’s Ghost — nie holografia. [53]
Co dalej (perspektywa 12–24 miesięcy)
- CGH staje się cieńsze i szersze: Spodziewaj się kolejnych demonstracji holograficznych falowodów o dużej przepustowości, które zmniejszają różnicę komfortu względem zestawów słuchawkowych. [54]
- Monitory i laptopy: Ponieważ Samsung publicznie deklaruje swoje zaangażowanie, można spodziewać się szerszej oferty 3D i rosnącej liczby pipeline’ów AI 2D→3D do ich obsługi. [55]
- Wyświetlacze samochodowe: Dostawy Envisics dla Cadillaca są barometrem; dostawcy Tier‑1 ścigają się w skalowaniu optyki HUD przy jednoczesnym zmniejszaniu objętości projektorów. [56]
- Przedsiębiorstwa i obiekty: Ściany świetlne i pokoje wolumetryczne pozostaną premium, ale będą się pojawiać w muzeach, centrach kontroli i doświadczeniach marek wraz ze spadkiem kosztów GPU/serwerów. [57]
Krótka lista zakupowa dla kupującego (według scenariusza)
- Współpraca wielu użytkowników lub publiczna prezentacja → Looking Glass 27″/32″ (stożek 53°; 45–100 widoków). [58][59]
- Granie przy biurku → Samsung Odyssey 3D (27″) dla autostereo z konwersją głębi AI. [60]
- Tworzenie mobilne → ASUS Spatial Vision (3D OLED, śledzenie oczu) lub Lenovo Legion 9i opcja 3D. [61][62]
- Planowanie chirurgiczne / obrazowanie interwencyjne → RealView HOLOSCOPE‑i (holografia w powietrzu; zatwierdzone przez FDA). [63]
- Instalacja w immersyjnych przestrzeniach → Light Field Lab SolidLight (holograficzne/objętościowe ściany, 10 mld px/m²). [64]
Kluczowe źródła (wybrane)
- Stanford & Meta holograficzny waveguide (badania + cytaty). [65]
- Tom’s Guide o prototypie. [66]
- Wired o odrodzeniu „3D bez okularów” (Samsung, Leia, Lenovo). [67]
- Specyfikacje Looking Glass 16″/27″/32″. [68][69]
- Szczegóły i cytaty dotyczące Light Field Lab SolidLight. [70]
- Ogłoszenie Samsung Odyssey 3D. [71]
- Envisics AR‑HUD w Cadillacach w 2026 roku. [72][73]
- Zatwierdzenie FDA dla RealView HOLOSCOPE‑i (medyczna holografia w powietrzu). [74]
- Krajobraz standardów MPEG‑I MIV / V3C. [75][76][77]
- Wyjaśnienie efektu Pepper’s Ghost (dlaczego wiele „hologramów” nimi nie jest). [78]
References
1. www.theverge.com, 2. lookingglassfactory.com, 3. petapixel.com, 4. news.stanford.edu, 5. www.sixteen-nine.net, 6. news.stanford.edu, 7. www.tomsguide.com, 8. www.theverge.com, 9. www.wired.com, 10. www.theverge.com, 11. www.asus.com, 12. www.wired.com, 13. lookingglassfactory.com, 14. petapixel.com, 15. www.lightfieldlab.com, 16. www.auganix.org, 17. autotechinsight.spglobal.com, 18. www.designnews.com, 19. www.dicardiology.com, 20. www.auganix.org, 21. www.sixteen-nine.net, 22. axiomholographics.com, 23. www.tomsguide.com, 24. news.stanford.edu, 25. news.stanford.edu, 26. lookingglassfactory.com, 27. www.sixteen-nine.net, 28. mpeg-miv.org, 29. www.mpeg.org, 30. www.mpeg.org, 31. www.ietf.org, 32. www.wired.com, 33. news.stanford.edu, 34. lookingglassfactory.com, 35. www.wired.com, 36. displaydaily.com, 37. www.cgw.com, 38. news.stanford.edu, 39. www.wired.com, 40. news.stanford.edu, 41. www.lightfieldlab.com, 42. www.designnews.com, 43. lookingglassfactory.com, 44. petapixel.com, 45. www.theverge.com, 46. www.asus.com, 47. www.auganix.org, 48. www.dicardiology.com, 49. www.sixteen-nine.net, 50. axiomholographics.com, 51. news.stanford.edu, 52. www.tomsguide.com, 53. www.comsol.com, 54. news.stanford.edu, 55. www.wired.com, 56. www.auganix.org, 57. www.lightfieldlab.com, 58. petapixel.com, 59. lookingglassfactory.com, 60. www.theverge.com, 61. www.asus.com, 62. www.theverge.com, 63. www.dicardiology.com, 64. www.lightfieldlab.com, 65. news.stanford.edu, 66. www.tomsguide.com, 67. www.wired.com, 68. lookingglassfactory.com, 69. petapixel.com, 70. www.lightfieldlab.com, 71. www.theverge.com, 72. www.auganix.org, 73. autotechinsight.spglobal.com, 74. www.dicardiology.com, 75. www.iso.org, 76. mpeg-miv.org, 77. www.mpeg.org, 78. www.comsol.com