Najnowsza aktualizacja Android Auto OGRANICZA funkcję szybkich kontroli – kierowcy WŚCIEKLI

16 października, 2025
Android Auto’s Latest Update CRIPPLES Quick Controls Feature – Drivers FURIOUS
  • Android Auto 15.2 psuje Szybkie Kontrolki. Pod koniec września–października 2025 roku Google wypuściło Android Auto w wersji 15.2 i wielu kierowców od razu zauważyło, że widżet Szybkie Kontrolki na pasku zadań przestał działać na niektórych wyświetlaczach [1] [2]. W tych dotkniętych problemem konfiguracjach przełączanie „Szybkich Kontrolek” (w ustawieniach Android Auto) nie daje żadnego efektu – pasek zadań pozostaje z boku ekranu zamiast przesunąć się na dół, a skróty do multimediów/nawigacji nigdy się nie pojawiają [3] [4].
  • Do czego służą Szybkie Kontrolki. Widżet Szybkich Kontrolek to stary pasek skrótów multimediów/nawigacji w Android Auto. Po włączeniu pokazuje sterowanie muzyką i nadchodzące skręty na mapie na pasku zadań, gdy inna aplikacja (np. Google Maps) jest na pełnym ekranie [5] [6]. Pozwala kierowcom zatrzymać muzykę lub rzucić okiem na wskazówki bez opuszczania bieżącej aplikacji. (W nowszym trybie pulpitu Android Auto ten widżet jest opcjonalny i trzeba go włączyć w ustawieniach [7] [8].)
  • Ekrany pionowe vs. poziome. Co istotne, problem pojawia się tylko w pojazdach z pionowym układem wyświetlacza. Użytkownicy zgłaszają, że na ekranach poziomych Szybkie Kontrolki nadal działają normalnie [9] [10]. Doprowadziło to ekspertów do wniosku, że błąd jest najprawdopodobniej niezamierzonym problemem, a nie celowym usunięciem funkcji przez Google. Jak zauważa Android Authority, funkcja „nadal działa na niektórych formatach wyświetlacza z poziomym paskiem zadań, ale nie na wyświetlaczach z pionowym paskiem zadań”, co sugeruje, że aktualizacja zepsuła tylko niektóre układy [11]. Podobnie SammyGuru wskazuje, że Szybkie Kontrolki „nadal wydają się działać na wyświetlaczach poziomych”, więc nie zostały całkowicie usunięte [12].
  • Kierowcy są wściekli. Fora internetowe i media społecznościowe rozgrzały się od gniewnych użytkowników. TechRadar cytuje jednego z kierowców (John Fed), który mówi, że błąd „doprowadza mnie do szału”, podczas gdy inni określili awarię jako „irytującą” i funkcję jako „nieużywalną” [13] [14]. Android Headlines również informuje, że po aktualizacji „funkcja nie działa już zgodnie z przeznaczeniem… pasek pozostaje zablokowany z boku”, a użytkownicy uznali problem za „ból głowy”, „irytujący”, a nawet „nieużywalny” [15]. Wielu kierowców czuje się pozostawionych bez swoich znanych skrótów do sterowania multimediami.
  • Google twierdzi, że naprawa jest w drodze. Na połowę października 2025 roku Google nie opublikowało żadnego oficjalnego ogłoszenia. Jednak serwisy technologiczne informują, że zespół Google jest świadomy i bada problem. Jade Bryan z NextPit cytuje specjalistę społeczności Google, który potwierdził, że pracują nad rozwiązaniem błędu i spodziewają się, że zostanie on „rozwiązany w ciągu najbliższych dni lub tygodni.” [16]. Moneycontrol zauważa, że Google nie wydało jeszcze żadnego oświadczenia, ale eksperci zauważają, że ponieważ Szybkie Kontrolki nadal działają na niektórych urządzeniach, ich zniknięcie na innych jest prawdopodobnie nie zamierzone [17] [18].
  • Brak trwałego obejścia problemu. Podczas gdy kierowcy czekają, udostępniono kilka tymczasowych rozwiązań. Niektórzy twierdzą, że wyczyszczenie pamięci podręcznej lub danych aplikacji Android Auto na krótko przywraca Szybkie Kontrolki, a inni wrócili do starszej wersji AA. W praktyce jednak błąd zwykle powraca przy kolejnym uruchomieniu samochodu [19] [20]. Biorąc pod uwagę szeroki zasięg problemu, NextPit zauważa, że Google prawdopodobnie wstrzymało wdrażanie wersji 15.2 na wielu pojazdach do czasu przygotowania odpowiedniej poprawki [21].

Co się dzieje? Wyjaśnienie błędu w aktualizacji 15.2

Na początku października 2025 roku Google rozszerzyło wdrażanie Android Auto 15.2. Ta aktualizacja nie zawierała żadnych reklamowanych nowych funkcji dla użytkowników, ale kierowcy szybko odkryli, że coś w tej wersji „zepsuło funkcję Szybkich Kontroli” w wielu samochodach [22]. Pierwsze zgłoszenia pojawiły się około 27 września 2025, gdy niektórzy użytkownicy (na przykład na Reddicie i forach społeczności Google) zauważyli, że włączenie Szybkich Kontroli nie powoduje już żadnej zmiany [23] [24]. Do połowy października media technologiczne potwierdziły, że problem stał się powszechny. Jak wyjaśnia Moneycontrol, ten błąd „wydawał się przestać działać na ekranach, na których pasek zadań Android Auto jest wyświetlany pionowo”, dokładnie w momencie, gdy 15.2 trafiło do stabilnego kanału [25] [26].

Początkowo Szybkie Kontrole Android Auto były popularnym narzędziem do wielozadaniowości. Zostały wprowadzone kilka lat wcześniej jako sposób na dodanie przycisków sterowania multimediami i informacji nawigacyjnych do dolnego paska zadań. Na przykład, jak wyjaśnia 9to5Google, po włączeniu Szybkich Kontroli pasek zadań wyświetla multimedia i informacje z map nawet wtedy, gdy inna aplikacja (np. Mapy) jest na pełnym ekranie [27] [28]. Pozwalało to kierowcom uniknąć dodatkowych kliknięć: można było zatrzymać muzykę lub zobaczyć kolejny skręt na mapie bez ponownego otwierania aplikacji muzycznej lub wychodzenia z nawigacji. Gdy Android Auto przeszedł na nowy interfejs pulpitu, Google zastąpiło domyślny dolny pasek skrótami do aplikacji, więc Szybkie Kontrole zostały domyślnie wyłączone – ale ustawienie pozostało w aplikacji dla tych, którzy nadal chcieli z niego korzystać [29] [30].

Po aktualizacji 15.2 ta wygoda zniknęła w wielu samochodach. Zgłoszenia wyjaśniają, że na pionowych układach wyświetlaczy przełączanie Szybkich Kontrolek nie powoduje absolutnie niczego. Jak opisuje Android Headlines, „aktywacja nie robi zupełnie nic, pasek pozostaje zablokowany z boku.” Podczas normalnej pracy włączenie Szybkich Kontrolek powinno przenieść listę aplikacji na dół ekranu, ale teraz przełącznik po prostu nie działa na pionowych deskach rozdzielczych [31]. Moneycontrol również informuje, że „przełączanie ustawienia nie daje żadnego widocznego efektu — pasek zadań pozostaje na swoim miejscu, a skróty nigdy się nie pojawiają.” [32]. Krótko mówiąc, widżet Szybkich Kontrolek jest niewidoczny i niedostępny, nawet gdy przełącznik jest włączony.

Co ważne, pojazdy z poziomymi wyświetlaczami wydają się nie być dotknięte problemem. Każda relacja podkreśla, że błąd dotyczy tylko pionowych orientacji. Aamir Siddiqui z Android Authority zauważa, że Szybkie Kontrolki „nadal działają na niektórych formatach wyświetlaczy z poziomym paskiem zadań” [33]. Jade Bryan z NextPit dodaje, że błąd jest „powszechny” w różnych modelach samochodów, ale pojawia się tylko na pionowych deskach rozdzielczych [34] [35]. Innymi słowy, większość kierowców z poziomymi ekranami nadal może korzystać ze Szybkich Kontrolek. Ten schemat sugeruje, że Google nie usunęło tej funkcji celowo – zamiast tego coś w aktualizacji kodu 15.2 zepsuło ją na określonych układach ekranu [36] [37].

Kierowcy krytykują błąd

Odpowiedź użytkowników Android Auto była zdecydowanie negatywna. Na forach ludzie ubolewają nad utratą niegdyś przydatnego widżetu. TechRadar cytuje jednego użytkownika („John Fed”), który powiedział, że błąd „doprowadza mnie do szału”, podczas gdy inny użytkownik Reddita nazwał go „irytującym” i zauważył, że występuje już „od kilku ostatnich miesięcy” [38]. Android Headlines również donosi o sfrustrowanych wpisach, w których aktualizacja „okazała się bardziej kłopotem niż ulepszeniem”, pozostawiając jedno z „najczęściej używanych narzędzi” Android Auto całkowicie wyłączone [39]. Kierowcy zauważają, że Quick Controls miało ułatwiać wielozadaniowość, a jego zniknięcie jest poważną niedogodnością podczas próby szybkiego sprawdzenia muzyki lub mapy w trasie.

Dziennikarze technologiczni również są krytyczni. Jade Bryan z NextPit zauważa, że Android Auto zazwyczaj otrzymuje bardzo niewiele istotnych aktualizacji (ze względów bezpieczeństwa), więc ta usterka jest rażącym problemem: „wydaje się, że Google wprowadziło więcej problemów niż rozwiązań” w wersji 15.2 [40]. Android Authority zatytułowało swój artykuł dosadnie: „Google psuje kolejną funkcję Android Auto bez uprzedzenia”, odzwierciedlając poczucie, że ta regresja nie została ani zakomunikowana, ani przewidziana [41]. Rzeczywiście, ani oficjalny blog Android Auto Google, ani notatki do wydania nie wspominały o żadnej zmianie dotyczącej Quick Controls, więc użytkownicy poczuli się zaskoczeni, gdy funkcja po prostu przestała działać.

Analiza ekspercka: błąd czy zamierzony projekt?

Czy ta zmiana jest celowa? Jak dotąd nie ma jasnych dowodów na to, że Google chciało całkowicie usunąć Quick Controls. Wszystkie źródła podkreślają, że nadal jest obecny w niektórych układach, a Google nie ogłosiło zamiaru jego wycofania. Jak zauważa Moneycontrol, fakt, że Quick Controls „nadal działa normalnie w niektórych orientacjach ekranu” sugeruje, że usunięcie nie jest zamierzone [42]. Android Authority również spekuluje, że jeśli funkcja nadal działa na ekranach poziomych, to najprawdopodobniej jest to usterka: „coś zdecydowanie się popsuło w ostatniej aktualizacji” [43].

Jednakże, czas jest interesujący. Android Auto przesuwa się w kierunku czystszego, skoncentrowanego na desce rozdzielczej interfejsu użytkownika. Szybkie sterowanie zostało po cichu wyłączone domyślnie w nowym projekcie, a Google niedawno usunęło inne rzadziej używane funkcje (na przykład gry GameSnacks zostały wycofane wcześniej) [44]. Dziennikarze technologiczni zauważają, że opcja Szybkich sterowań to ustawienie ukryte w aplikacji Android Auto, więc Google mogło zmniejszyć jej znaczenie jeszcze przed pojawieniem się błędu. Android Headlines nawiązuje do tego, nazywając Szybkie sterowanie jedną z „najbardziej przydatnych funkcji”, która jest teraz zepsuta [45].

Jade Bryan z NextPit i inni sugerują, że Google prawdopodobnie przywróci tę funkcję poprzez poprawkę: jeden z postów wskazuje, że moderator społeczności Google potwierdził istnienie błędu. Według NextPit, „jeden ze specjalistów społeczności Google potwierdził problem i poinformował, że zespół go bada, więc możemy się spodziewać, że zostanie to rozwiązane w ciągu najbliższych dni lub tygodni” [46]. Innymi słowy, Google nad tym pracuje. Sam Google nie wydał żadnego oficjalnego oświadczenia, ale serwisy technologiczne wnioskują, że wdrażanie wersji 15.2 zostało spowolnione lub wstrzymane, podczas gdy firma naprawia błąd Szybkich sterowań [47].

Obejścia i co dalej

Na razie dotknięci kierowcy mają ograniczone możliwości. Eksperci przekazali, że wyczyszczenie pamięci podręcznej lub danych aplikacji Android Auto w telefonie może tymczasowo przywrócić funkcjonalność na czas jazdy, ale poprawka często znika przy następnym uruchomieniu [48]. Niektórzy odinstalowali aktualizacje lub zainstalowali starszą wersję aplikacji Android Auto, co może przywrócić widżet – ale wiąże się to z ryzykiem pominięcia poprawek bezpieczeństwa. Jak podsumowuje SammyGuru, „Obecnie nie ma niezawodnego obejścia.” [49].

Podsumowując, najnowsza aktualizacja Android Auto od Google nieumyślnie wyłączyła szeroko używaną funkcję dla wielu kierowców. Największe portale technologiczne odnotowały każdy etap sprawy: wykrycie błędu, skargi użytkowników oraz reakcję Google. (Na przykład Moneycontrol informuje, że „dopóki Google nie rozwiąże problemu, dotknięci użytkownicy mogą jedynie czekać na możliwą poprawkę w nadchodzącej wersji” [50].) Najprawdopodobniej jesteśmy zaledwie kilka dni od oficjalnej poprawki. Tymczasem kierowcy polegający na Szybkich Kontrolach będą musieli albo przełączyć się na układ poziomy, albo pogodzić się z koniecznością ponownego włączania tej funkcji przy każdej podróży, dopóki Google nie rozwiąże problemu.

Źródła: Wiele forów Android Auto i portali technologicznych zgłasza ten błąd (9to5Google [51], Android Authority [52], TechRadar [53] [54], Android Headlines [55], SammyGuru [56] [57], Moneycontrol [58] [59], NextPit [60]). Cytaty i fakty pochodzą z tych raportów. Każde źródło zostało wymienione powyżej.

Android Auto 15.2 Update: Quick Controls Bug atau Perubahan Desain? Penjelasan Lengkap!

References

1. 9to5google.com, 2. www.androidauthority.com, 3. www.androidheadlines.com, 4. sammyguru.com, 5. 9to5google.com, 6. 9to5google.com, 7. 9to5google.com, 8. 9to5google.com, 9. www.androidauthority.com, 10. sammyguru.com, 11. www.androidauthority.com, 12. sammyguru.com, 13. www.techradar.com, 14. www.androidheadlines.com, 15. www.androidheadlines.com, 16. www.nextpit.com, 17. www.moneycontrol.com, 18. www.androidauthority.com, 19. www.nextpit.com, 20. sammyguru.com, 21. www.nextpit.com, 22. sammyguru.com, 23. 9to5google.com, 24. sammyguru.com, 25. www.moneycontrol.com, 26. www.androidheadlines.com, 27. 9to5google.com, 28. 9to5google.com, 29. 9to5google.com, 30. www.techradar.com, 31. www.androidheadlines.com, 32. www.moneycontrol.com, 33. www.androidauthority.com, 34. www.nextpit.com, 35. sammyguru.com, 36. www.androidauthority.com, 37. www.moneycontrol.com, 38. www.techradar.com, 39. www.androidheadlines.com, 40. www.nextpit.com, 41. www.androidauthority.com, 42. www.moneycontrol.com, 43. www.androidauthority.com, 44. www.androidauthority.com, 45. www.androidheadlines.com, 46. www.nextpit.com, 47. www.nextpit.com, 48. www.nextpit.com, 49. sammyguru.com, 50. www.moneycontrol.com, 51. 9to5google.com, 52. www.androidauthority.com, 53. www.techradar.com, 54. www.techradar.com, 55. www.androidheadlines.com, 56. sammyguru.com, 57. sammyguru.com, 58. www.moneycontrol.com, 59. www.moneycontrol.com, 60. www.nextpit.com

Technology News

No summaries found on the technology roundup post.