·  ·  · 

Ten magnetyczny kontroler do gier przyczepia się do telefonu i wysuwa, byś mógł grać gdziekolwiek

25 października, 2025
This Magnetic Game Controller Snaps to Your Phone and Slides Out to Let You Play Anywhere
  • Ohsnap’s MCON to nowy magnetyczny kontroler Bluetooth do smartfonów, który mocuje się do tylnej części telefonu za pomocą MagSafe (lub dołączonego adaptera samoprzylepnego) [1].
  • W przeciwieństwie do nieporęcznych gamepadów zaciskowych, MCON wykorzystuje sprężynowy, wysuwany mechanizm. Gdy nie jest używany, przylega płasko do telefonu, a po naciśnięciu przycisku „wyskakuje”, odsłaniając pełny układ gamepada bez zasłaniania ekranu [2] [3].
  • Oferuje konsolowej klasy sterowanie: pełnowymiarowe, odporne na dryf analogowe drążki Hall-effect (TMR), analogowe spusty, responsywne przyciski funkcyjne oraz podwójne, rozkładane ergonomiczne uchwyty dla wygody [4] [5].
  • Trzy tryby gry: przenośny (przymocowany do telefonu), stołowy (z użyciem wbudowanej podstawki po zdjęciu osłony) oraz tryb TV (przez opcjonalną stację dokującą MCON, która łączy telefon z dużym ekranem w 4K/60Hz) [6] [7].
  • Łączność bezprzewodowa przez Bluetooth 5.4 z możliwością parowania z wieloma urządzeniami (do 3 urządzeń, przełączanych jednym dotknięciem) oraz obsługą przewodowego USB-C. Jest kompatybilny z iOS (gotowy na MagSafe) i praktycznie wszystkimi telefonami z Androidem (w zestawie adapter), a także z PC, Macami, a nawet Nintendo Switch [8] [9].
  • Kampania Kickstarter MCON zebrała około 1,75 miliona dolarów od 16 000 wspierających [10]. Obecnie jest dostępna w przedsprzedaży za 149,99 USD [11] i zacznie być wysyłana w połowie stycznia 2026 roku [12].

Od prototypu w piwnicy do oficjalnej premiery

MCON zaczęło się jako projekt hobbystyczny studenta i stało się internetową sensacją. 19-letni Josh King pierwotnie wydrukował w 3D prototyp przesuwanego gamepada w piwnicy swoich rodziców, sfrustrowany brakiem zintegrowanych kontrolerów do nowoczesnych telefonów [13]. Jego demonstracje wideo zdobyły ogromne wsparcie w internecie, ale rosnące koszty wstrzymały produkcję. Ostatecznie King nawiązał współpracę z Dale’em Backusem, założycielem firmy Ohsnap produkującej akcesoria do telefonów, aby przekształcić koncepcję w produkt seryjny [14]. Wczesną wiosną 2025 roku uruchomili kampanię na Kickstarterze, która zebrała około 1,75 miliona dolarów od około 16 000 wspierających [15] – czyniąc ją jedną z najbardziej udanych kampanii kontrolerów mobilnych w historii.

Jak sam King mówi: „To była niesamowita podróż – ewolucja MCON od mojego początkowego prototypu 3D do mistrzowsko zaprojektowanego kontrolera do gier, którym jest dzisiaj” i „nie mogę się doczekać, aż gracze będą mieli MCON na swoich telefonach, aby mogli doświadczyć rozgrywki na poziomie konsoli gdziekolwiek” [16]. Zespół Ohsnap się z tym zgodził. Według CEO Ohsnap, Dale’a Backusa, „OhSnap MCON eliminuje nieporęczność i kłopot tradycyjnych kontrolerów, czyniąc go niezbędnym gadżetem dla każdego mobilnego gracza” [17]. W praktyce oznacza to, że kontroler może pozostać przymocowany do telefonu nawet podczas codziennego użytkowania (rozmowy, SMS-y itp.), a po prostu wysuwa się, gdy nadchodzi czas na grę [18] [19]. W rzeczywistości prasa branżowa zauważa, że MCON ma „mniej niż cal grubości”, więc naprawdę może pozostać na twoim telefonie przez cały dzień – nie musisz go zdejmować, żeby odebrać połączenie czy schować telefon do kieszeni [20] [21].

Innowacyjna, wysuwana konstrukcja

Technicznie rzecz biorąc, MCON to cienka obudowa, która magnetycznie przyczepia się do tylnej części telefonu za pomocą magnesów MagSafe (lub za pomocą adaptera z klejem dla telefonów bez MagSafe) [22] [23]. Pod spodem znajduje się system szyn z mechanizmem sprężynowym, często nazywany mechanizmem „switchblade”: naciśnij przycisk szybkiego uruchamiania, a panel kontrolera płynnie wysuwa się poziomo [24] [25]. Recenzja Gizmodo opisuje to obrazowo: „Po naciśnięciu przycisku, sprężynowy przedni panel wyskakuje, odsłaniając dwa drążki analogowe, cztery przyciski funkcyjne i krzyżak” [26], tworząc interfejs przenośnej konsoli podobny do Nintendo DS. Następnie dwa boczne uchwyty rozkładają się, zapewniając wygodniejszy chwyt jak w gamepadzie, a przesunięcie telefonu do góry ustawia go pod kątem w stronę twarzy użytkownika – trochę jak zawias w Game Boy Advance SP lub Nintendo DS [27]. Gdy połączenie lub powiadomienie przerwie rozgrywkę, urządzenie po prostu się zamyka: telefon wraca do pierwotnej płaskiej formy „bez konieczności odłączania lub ponownego podłączania czegokolwiek” [28].Zgodnie z relacjami reporterów technologicznych, ten projekt wyróżnia się na tle innych kontrolerów mobilnych. Większość nowoczesnych padów do telefonów albo dzieli się na dwie części (jak połówki kontrolera Xbox), albo zaciska się na telefonie. MCON natomiast, przyczepia się magnetycznie i nigdy nie musi być zdejmowany [29] [30]. Zawiera nawet małe gumowe dystanse, aby nie uderzać o wystające aparaty, i działa z magnetycznymi uchwytami firm trzecich (takimi jak Pixelsnap) oraz magnetycznymi etui [31]. Krytycy gier zauważają, że jest on praktycznie wielkości samego telefonu (cieńszy niż wiele grubych powerbanków), co sprawia, że jest znacznie bardziej kieszonkowy niż np. Backbone czy uchwyt Razer do telefonu [32] [33].

Sterowanie i łączność na poziomie konsoli

Pomimo smukłego profilu, MCON oferuje sprzęt z najwyższej półki. Jego analogowe drążki korzystają z magnetycznych czujników Hall-effect (TMR), które są znane z precyzji i braku dryfu w czasie [34] [35]. Drążki są pełnowymiarowe (w przeciwieństwie do małych gałek w wielu uchwytach do smartfonów) i sprawiają wrażenie znacznie bardziej konsolowych. Kontroler posiada także analogowe triggery (również hall-effect) na ramionach, pełny żyroskop/czujnik ruchu do celowania przez przechylanie oraz duże, ciche przyciski funkcyjne, które zapewniają wyczuwalną odpowiedź bez głośnych kliknięć [36] [37]. Recenzenci szczególnie chwalili joysticki TMR: Gizmodo zauważa, że „pełnowymiarowe, odporne na dryf joysticki TMR” sprawiały wrażenie nieograniczonych i precyzyjnych [38]. Krótko mówiąc, każdy element sterujący w MCON jest wykonany według „konsolowych” standardów, odpowiedni zarówno do emulatorów retro, jak i dynamicznych strzelanek [39] [40].

Łączność jest równie wszechstronna. MCON działa na Bluetooth 5.4, więc może łączyć się bezprzewodowo z telefonem lub dowolnym urządzeniem Bluetooth. W rzeczywistości obsługuje parowanie z wieloma urządzeniami: możesz połączyć go z maksymalnie trzema urządzeniami jednocześnie i przełączać się między nimi, dwukrotnie naciskając przycisk [41] [42]. Do gier bez opóźnień może być również używany jako przewodowy kontroler przez USB-C. Co ważne, tylna płytka nie tylko trzyma magnesy, ale także pełni funkcję podstawki: po wyjęciu kontrolera, włóż telefon w tę podstawkę, aby stabilnie grać na stole [43]. (W testach laboratoryjnych mechanizm sprężynowy działa szybko i płynnie, choć wczesne prototypy wymagały dwóch rąk do zamknięcia – Ohsnap twierdzi, że zostanie to dopracowane w produkcji [44].)

Wszechstronne tryby gry i dokowanie

MCON naprawdę działa na trzy sposoby. W trybie handheld mode jest przymocowany i wysuwany, zamieniając Twój telefon w samodzielną konsolę do gier. W trybie tabletop mode odłączasz sekcję kontrolera i opierasz telefon na jego podstawce (nazywanej „Kickback Mode”), aby grać jak na mini przenośnej konsoli [45]. Na koniec jest TV mode: MCON może łączyć się z opcjonalną MCON Dock (akcesorium za 69,99 USD), która działa jak ładowarka i stojak pod telewizor. Podłącz telefon do stacji dokującej, przypnij kontroler i możesz grać na telewizorze lub monitorze w rozdzielczości do 4K/60Hz [46] [47]. Stacja dokująca ładuje również kontroler, gdy nie jest używany. Oznacza to, że możesz korzystać z usług gier w chmurze lub aplikacji do zdalnej gry na dużym ekranie – coś, co Ohsnap wyraźnie podkreśla jako funkcję [48].

Warto zauważyć, że portal technologiczny The Outerhaven podkreśla, iż projekt MCON przypomina klasyczne urządzenia typu slider – to nowoczesny następca takich sprzętów jak Sony Xperia Play i PSP Go. Jak ujęło to FindArticles, MCON to „gamepad montowany na magnes”, który „czai się za twoim telefonem, gdy piszesz SMS-y, i wyskakuje w pełne sterowanie, gdy chcesz zagrać”, będąc „współczesnym hołdem” dla ery Xperia Play [49]. Innymi słowy, przywraca tę nostalgiczną wygodę (pamiętasz wysuwane kontrolery w podróży?) w połączeniu ze sprzętem z 2025 roku.

Sukces na Kickstarterze i szczegóły premiery

Po miesiącach zapowiedzi, Ohsnap oficjalnie otworzył już przedsprzedaż. MCON zadebiutował na stronie Ohsnap w połowie października 2025 roku, w cenie $149.99 [50] [51]. To plasuje go w segmencie premium kontrolerów mobilnych – porównywalnie do takich urządzeń jak Backbone Pro czy Razer Kishi V3 Pro – jednak Ohsnap uważa, że unikalna forma uzasadnia tę cenę [52] [53]. Wcześni nabywcy mogą dołączyć do programu „Blueprint” Ohsnap, otrzymując 5 dolarów zniżki, specjalne bonusy i pakiet naklejek (firma zapewnia, że MCON jest przyjazny modyfikacjom i łatwy w naprawie). Wysyłka planowana jest na połowę stycznia 2026 roku [54].

Ten harmonogram ma sens według niektórych analityków: gry mobilne to ogromny rynek. Według Newzoo, globalne przychody z gier mobilnych przekraczają 90 miliardów dolarów rocznie [55], a wiele z dzisiejszych najpopularniejszych gier natywnie obsługuje kontrolery. Wraz ze wzrostem mocy telefonów i spadkiem opóźnień Bluetooth, dodatkowe akcesoria są teraz bardziej opłacalne niż kiedykolwiek. W rzeczywistości Dale Backus z Ohsnap zauważa, że ulepszenia smartfonów (takie jak lepsze kodeki Bluetooth i czujniki) „zmniejszyły różnicę między graniem na telefonie a dedykowanymi konsolami przenośnymi” [56]. Wczesne reakcje prasy są w większości pozytywne: recenzenci chwalą precyzję sterowania i poręczną, wysuwaną konstrukcję (z drobnymi zastrzeżeniami dotyczącymi szybkości zamykania) [57] [58].

Jak powiedział Josh King podczas premiery, MCON ma na celu zapewnienie graczom „doświadczenia na poziomie konsoli w dowolnym miejscu” [59]. Czy rzeczywiście rozpocznie nową erę mobilną, dopiero się okaże, ale początkowy szum jest wyraźny. Łącząc nostalgiczne pomysły (duch Xperia Play [60]) z nowoczesną technologią MagSafe, MCON przyciągnął uwagę. Jeśli sukces Ohsnap na Kickstarterze i popyt na przedsprzedaż są jakąkolwiek wskazówką, gracze mobilni są podekscytowani bardziej zintegrowanym sposobem grania w dowolnym miejscu – co potencjalnie może zmienić nasze podejście do możliwości grania na telefonie na wiele lat.

Źródła: Raporty o technologii i grach z RetroHandhelds [61] [62], Android Authority [63] [64], The Outerhaven [65] [66], FindArticles [67] [68], Gizmodo [69] [70], i inni. Dostarczają one oficjalnych szczegółów oraz komentarzy ekspertów na temat kontrolera MCON i jego wpływu.

There’s one glaring flaw... - 8BitDo Ultimate Mobile Gaming Controller

References

1. retrohandhelds.gg, 2. www.findarticles.com, 3. gizmodo.com, 4. www.findarticles.com, 5. www.androidauthority.com, 6. www.theouterhaven.net, 7. www.findarticles.com, 8. www.theouterhaven.net, 9. retrohandhelds.gg, 10. www.androidauthority.com, 11. retrohandhelds.gg, 12. retrohandhelds.gg, 13. www.theouterhaven.net, 14. www.theouterhaven.net, 15. www.androidauthority.com, 16. www.theouterhaven.net, 17. www.yankodesign.com, 18. gamesbeat.com, 19. gizmodo.com, 20. gamesbeat.com, 21. gizmodo.com, 22. retrohandhelds.gg, 23. gizmodo.com, 24. www.findarticles.com, 25. gizmodo.com, 26. gizmodo.com, 27. gizmodo.com, 28. www.yankodesign.com, 29. www.findarticles.com, 30. gamesbeat.com, 31. www.findarticles.com, 32. www.findarticles.com, 33. gamesbeat.com, 34. www.findarticles.com, 35. www.yankodesign.com, 36. www.findarticles.com, 37. www.yankodesign.com, 38. gizmodo.com, 39. www.findarticles.com, 40. www.androidauthority.com, 41. www.theouterhaven.net, 42. www.findarticles.com, 43. www.findarticles.com, 44. gizmodo.com, 45. www.theouterhaven.net, 46. www.findarticles.com, 47. www.androidauthority.com, 48. www.findarticles.com, 49. www.findarticles.com, 50. retrohandhelds.gg, 51. www.androidauthority.com, 52. www.findarticles.com, 53. www.androidauthority.com, 54. retrohandhelds.gg, 55. www.findarticles.com, 56. www.findarticles.com, 57. gizmodo.com, 58. gizmodo.com, 59. www.theouterhaven.net, 60. www.findarticles.com, 61. retrohandhelds.gg, 62. retrohandhelds.gg, 63. www.androidauthority.com, 64. www.androidauthority.com, 65. www.theouterhaven.net, 66. www.theouterhaven.net, 67. www.findarticles.com, 68. www.findarticles.com, 69. gizmodo.com, 70. gizmodo.com

Technology News

  • Cognizant Embraces Liberal Arts Degrees as AI Expands Hiring
    October 26, 2025, 3:16 AM EDT. Cognizant CEO Ravi Kumar S says the IT giant will hire non-STEM graduates and invest in apprenticeship programs across 30 states, arguing that an arts degree can be enough in an AI-driven future. He describes AI as an amplifier of human potential, not a displacement strategy, and notes a move to recruit school graduates and liberal arts students beyond traditional STEM roles. The plan broadens the talent pyramid and lets liberal arts graduates punch above their weight with the right tooling. Kumar cites problem finding, conceptual thinking, and the value of anthropologists, sociologists, psychologists, and journalists as essential to AI-powered teams. Cognizant also aims to accelerate productivity by enabling AI across enterprises and recently deployed 1,000 context engineers to industrialize agentic AI.
  • OpenAI becomes a composer: AI music platform in the works with Juilliard
    October 26, 2025, 3:02 AM EDT. OpenAI is moving beyond words and images into music creation. The company is developing a new music creation platform in collaboration with the prestigious Juilliard School to give AI a deep understanding of music theory and composition. By analyzing scores, experts are helping the system to learn to 'think' like a composer. The prototype can create music from scratch and add orchestration, instruments, or effects to existing tracks, such as transforming a melody into a full arrangement. While details remain secret, analysts expect OpenAI to shake up the AI music market, challenging players like SunO and Udio. MuseNet (2019) and Jukebox (2020) are cited as precursors in this evolving field.
  • H3 Launch Delivers HTV-X to ISS, Highlights Dassai MOON Project Sake Experiments
    October 26, 2025, 2:58 AM EDT. Japan's H3 No. 7 launched from Tanegashima, delivering the HTV-X No. 1 cargo craft toward the ISS. After about 14 minutes it separated into its designated orbit, drawing applause in the JAXA control room with Mitsubishi Heavy Industries staff. The mission also carries a space-use brewing apparatus and sake ingredients as part of the Dassai MOON Project, which aims to someday brew sake on the lunar surface with experiments inside the Kibo module aboard the ISS. The HTV-X is a successor to the H2A, designed to carry up to 5.85 tons and dock at the station after a multi-day transit. Astronaut Kimiya Yui will operate the robotic arm to capture and dock the resupply craft; the project seeks to expand Japan's space logistics capabilities.
  • NASA opens Artemis 3 to Blue Origin as SpaceX lags
    October 26, 2025, 2:10 AM EDT. NASA is considering expanding the Artemis 3 lunar landing competition beyond SpaceX as delays to Starship push the 2027 timetable. Acting NASA Administrator Sean Duffy told CNBC that NASA will issue a formal Request for Proposals to let other space firms bid to beat SpaceX. Blue Origin, with its Blue Moon lander, is among the companies NASA says it'd like to hear from, though Artemis 3 was SpaceX's contract since 2021 for about $2.9 billion. The move underscores concerns about Starship readiness and a race with China. If NASA proceeds with bidding, SpaceX will again face new competition as it works through Starship testing and refueling toward a lunar landing in 2027.
  • New limited-time Apple Card offer: Earn $75 Daily Cash for new sign-ups
    October 26, 2025, 1:38 AM EDT. Apple has a limited-time sign-up bonus for new Apple Card applicants: earn $75 in Bonus Daily Cash after spending $75 within the first 30 days, valid through November 17. This is notable because Apple typically offers no signup bonuses, aligning with 2025's trend of hidden offers surfaced via social ads or targeted emails. The card already delivers 3% cash back at Apple and select partners, 2% with Apple Pay, and 1% on the physical titanium card. Partners include Uber/Uber Eats, Walgreens, Nike, and Exxon/Mobil. Reports suggest Goldman Sachs could exit the Apple Card partnership, with JPMorgan Chase as the likely next issuer. Details and signup link are provided.

Don't Miss