- Nowa fala lobbingu dziś: Listy branżowe wzywają ministrów UE, by nie wykluczali Wi‑Fi z pasma 6425–7125 MHz przed spotkaniem unijnej Grupy ds. Polityki Widma Radiowego (RSPG) w dniu 12 listopada. [1]
- Stanowisko Niemiec: Berlin opowiada się za wyłącznym wykorzystaniem mobilnym górnego pasma 6 GHz na potrzeby przyszłego 6G, co spotyka się z ostrą krytyką ze strony niemieckich interesariuszy światłowodowych/Wi‑Fi. [2]
- Co UE zdecyduje dalej: RSPG przyjmie polityczne stanowisko wobec górnego pasma 6 GHz; Komisja Europejska już zleciła CEPT opracowanie warunków technicznych współdzielenia, z ostatecznym terminem do lipca 2027. [3]
- Dlaczego to ważne: Wybór ten kształtuje dostępność kanałów Wi‑Fi 7 w domu i firmie oraz pojemność pasma średniego dla 5G/wczesnego 6G w miastach. Wynik wpłynie na urządzenia, sieci i cele europejskiej Dekady Cyfrowej 2030. [4]
Co nowego 9 listopada
Dziś pojawiła się nowa fala lobbingu: The Register informuje, że Wi‑Fi Alliance oraz Dynamic Spectrum Alliance (DSA) przekazały otwarte listy do „cyfrowych ministrów UE”, ostrzegając, że zablokowanie Wi‑Fi w paśmie górnego 6 GHz byłoby „druzgocące” dla europejskiej mapy drogowej łączności. Chcą ram współdzielonego użytkowania, a nie wyłącznych licencji dla sieci mobilnych. [5]
Otwarte pismo DSA z 6 listopada (PDF) podkreśla, że nadchodząca sesja plenarna RSPG ma na celu zbadanie „efektywnego wykorzystania na zasadzie współdzielenia” między Wi‑Fi bez licencji a licencjonowaną telefonią mobilną. Argumentuje, że wykluczenie Wi‑Fi zaszkodziłoby europejskim konsumentom i przemysłowi. [6]
Niemcy przechylają szalę na rzecz sieci mobilnych — i wywołują sprzeciw
Federalne Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu Niemiec poinformowało heise online, że potrzeby operatorów komórkowych w zakresie górnego pasma 6 GHz są oceniane jako większe, z myślą o 6G, niż potrzeby Wi‑Fi — to znacząca zmiana, która może wpłynąć na debatę w UE. [7]
Reakcja była szybka. Niemieckie stowarzyszenie światłowodowe BREKO nazwało to stanowisko „fatalnym błędem w kalkulacji”, argumentując, że przyniesie brak krótkoterminowych korzyści i jedynie {{T15}marginalne długoterminowe zyski dla zasięgu miejskiego, jednocześnie pozbawiając Wi‑Fi pasma potrzebnego do zapewnienia prędkości światłowodowych wewnątrz budynków. BREKO chce, aby co najmniej 320 MHz górnego pasma 6 GHz było zarezerwowane dla Wi‑Fi bez licencji. [8]
Co dokładnie jest przedmiotem decyzji?
W dniu 12 listopada grupa RSPG (wysokiego szczebla grupa doradcza Komisji Europejskiej ds. widma radiowego) omówi swoją „Długoterminową wizję dla górnego pasma 6 GHz”. Choć nie jest to prawo wiążące, opinia ta wyznaczy kierunek polityki Komisji oraz programu prac technicznych. Wcześniejszy harmonogram RSPG wyznaczył 12 listopada 2025 na to spotkanie po czerwcowej sesji, która posunęła projekt opinii naprzód. [9]
Niezależnie od tego, mandat Komisji Europejskiej dla CEPT (grudzień 2024) zobowiązuje europejskich ekspertów ds. widma do opracowania najmniej restrykcyjnych, zharmonizowanych w UE warunków technicznych dla współdzielonego użytkowania pomiędzy mobilnym szerokopasmowym dostępem (MFCN) a WAS/RLAN (Wi‑Fi) w paśmie 6425–7125 MHz. Mandat ten przewiduje ostateczne wyniki techniczne na lipiec 2027 — taki harmonogram Komisja potwierdziła dziś The Register. [10]
Dwa konkurujące stanowiska — i ich argumenty
Strona Wi‑Fi (WLAN / RLAN)
- Potrzeba bardzo szerokich kanałów:Wi‑Fi 7 wykorzystuje kanały 320 MHz; bez górnego pasma 6 GHz Europa nie może dorównać amerykańskiemu podziałowi pasma 6 GHz, który jest podstawą sieci domowych i korporacyjnych o wielogigabitowych prędkościach. [11]
- Rzeczywistość konsumencka: Większość ruchu odbywa się wewnątrz budynków; Wi‑Fi to ostatni metr przedłużenia światłowodu. Model współdzielony obniża koszty i zapewnia wysokie prędkości. (Listy branżowe i analizy wielokrotnie to potwierdzają.) [12]
- Precedensy globalne:Amerykańska FCC udostępniła całe pasmo 6 GHz (5925–7125 MHz) do użytku bezlicencyjnego w 2020, a w latach 2023–2024 rozszerzyła je dla urządzeń o bardzo niskiej mocy. [13]
Strona mobilna (5G/wczesne‑6G)
- Miejski problem pojemności: Operatorzy twierdzą, że górna część pasma 6 GHz zapewnia pojemność pasma średniego do zagęszczania sieci 5G i torowania drogi dla wczesnego 6G, powołując się na testy na żywo w Europie, które osiągnęły wielogigabitową przepustowość przy użyciu nośnych 200 MHz. [14]
- Międzynarodowy impuls: Na WRC‑23, ITU zidentyfikowała 6425–7125 MHz w Regionie 1 (Europa/Bliski Wschód/Afryka) dla IMT (mobilny szerokopasmowy), z ochroną dla istniejących usług — polityczny impuls w kierunku ekosystemu mobilnego. [15]
Co robią inni regulatorzy
- Wielka Brytania:Ofcom proponuje hybrydowe współdzielenie — szybkie dopuszczenie niskiej mocy Wi‑Fi wewnątrz budynków i umożliwienie wykorzystania mobilnego w miarę postępu harmonizacji europejskiej, wyraźnie badając współistnienie zamiast wyboru „albo-albo”. [16]
- Australia: Regulator ACMArozszerzył RLAN do 6585 MHz poprzez licencję zbiorową na 2025 rok, jednocześnie rezerwując 6585–7100 MHz na potencjalne szerokoobszarowe sieci mobilne — konkretny model ‘hybrydowy’ z podziałem pasma, który właśnie wchodzi w życie. [17]
Dlaczego czas ma znaczenie
Wybór Europy zdecyduje, czy domy, biura, stadiony i fabryki otrzymają dwa czyste 320 MHz kanały Wi‑Fi 7 (dla niskich opóźnień AR/VR, współpracy w czasie rzeczywistym i przepustowości na poziomie sieci LAN), czy też to pasmo zostanie skierowane głównie do telefonii komórkowej na potrzeby dużej pojemności w gęsto zaludnionych miastach i alternatyw dla łączności bezprzewodowej stacjonarnej. Opinia RSPG wyznacza kierunek polityki na lata 2026–2027 dla prac CEPT i późniejszej decyzji harmonizacyjnej Komisji, którą następnie wdrażają państwa członkowskie na poziomie krajowym. [18]
Na co zwrócić uwagę w tym tygodniu
- 12 listopada: Posiedzenie plenarne RSPG — zwróć uwagę na zapisy dotyczące użytkowania współdzielonego vs wyłącznego MFCN, oraz czy grupa sygnalizuje minimalne szerokości kanałów Wi‑Fi (np. ≥320 MHz ciągłego pasma) czy alokacje zorientowane na operatorów. [19]
- Po RSPG: Dalsze działania przez RSC/CEPT w kierunku warunków technicznych i kamieni milowych ekosystemu urządzeń (układy scalone i radia), które muszą być zgodne z każdym unijnym podziałem pasma lub wynikiem współdzielenia dynamicznego. [20]
Sedno sprawy
- Dzisiejszy rozwój wydarzeń: Nowe listy i raporty stawiają europejską walkę o górne 6 GHz w centrum uwagi na kilka dni przed spotkaniem RSPG. Obóz Wi‑Fi twierdzi, że Europie grozi ograniczenie wydajności i produktywności w domach; obóz mobilny ostrzega przed przepaścią pojemnościową w miastach bez nowego pasma średniego. [21]
- Ruch Niemiec w kierunku wyłączności dla sieci mobilnych nadaje sprawie IMT polityczną wagę — i mobilizuje sprzeciw ze strony interesariuszy światłowodowych i WLAN, którzy chcą co najmniej 320 MHz dla Wi‑Fi. [22]
- Proces UE: Niezależnie od tego, co zasygnalizuje RSPG w tym tygodniu, Komisja już zatwierdziła ścieżkę badania współdzielenia z CEPT do 2027 — co sugeruje, że kompromis (i staranne inżynierskie podejście do koegzystencji) pozostaje najbardziej prawdopodobnym europejskim rozwiązaniem końcowym. [23]
Źródła i dalsza lektura
- Europejska walka o górne 6 GHz i listy do ministrów UE. [24]
- Niemcy opowiadają się za telefonią komórkową na 6 GHz; odpowiedź BREKO. [25]
- Data i porządek obrad spotkania RSPG; mandat CEPT/KE i harmonogram do lipca 2027. [26]
- Brytyjskie Ofcom: podejście „hybrydowego współdzielenia”. [27]
- Kampanie testowe Vodafone argumentujące za mobilnym wykorzystaniem górnego pasma 6 GHz. [28]
- Amerykańskie ramy FCC dla nielicencjonowanego pełnego pasma i aktualizacje VLP. [29]
- Aktualizacja australijskiej licencji klasowej umożliwiająca Wi‑Fi w paśmie 6,425–6,585 GHz; plan hybrydowy. [30]
References
1. www.theregister.com, 2. www.heise.de, 3. radio-spectrum-policy-group.ec.europa.eu, 4. www.rcrwireless.com, 5. www.theregister.com, 6. dynamicspectrumalliance.org, 7. www.heise.de, 8. www.mobileeurope.co.uk, 9. radio-spectrum-policy-group.ec.europa.eu, 10. cept.org, 11. dynamicspectrumalliance.org, 12. dynamicspectrumalliance.org, 13. www.fcc.gov, 14. www.vodafone.com, 15. www.itu.int, 16. www.ofcom.org.uk, 17. www.acma.gov.au, 18. cept.org, 19. radio-spectrum-policy-group.ec.europa.eu, 20. cept.org, 21. www.theregister.com, 22. www.heise.de, 23. cept.org, 24. www.theregister.com, 25. www.heise.de, 26. radio-spectrum-policy-group.ec.europa.eu, 27. www.ofcom.org.uk, 28. www.vodafone.com, 29. www.fcc.gov, 30. www.acma.gov.au
