Rewolucyjne aktualizacje Android Auto: Widgety, inteligentniejszy asystent i więcej już wkrótce

2 listopada, 2025
Android Auto’s Game-Changing Updates: Widgets, Smarter Assistant & More Coming Soon
  • Główne aktualizacje Android Auto są wdrażane: Google po cichu wydało wersje Android Auto 15.4 i 15.6 pod koniec 2025 roku, wprowadzając zmiany w tle i przygotowując grunt pod większe funkcje, takie jak widżety na ekranie i nowe elementy sterowania multimediami [1] [2]. Te aktualizacje są wdrażane stopniowo przez Sklep Play, choć niecierpliwi użytkownicy mogą je zainstalować ręcznie przez instalatory APK [3] [4].
  • Nowe _widżety_ i karty multimediów: Android Auto wkrótce będzie obsługiwać widżety z telefonu z Androidem bezpośrednio na wyświetlaczu samochodu, podobnie jak widżety na ekranie głównym smartfona. W przeciwieństwie do Apple CarPlay (który pokazuje widżety na osobnym ekranie), Google planuje umieścić widżety obok głównego interfejsu, aby zapewnić szybki dostęp do informacji, takich jak pogoda czy kalendarz [5] [6]. Dodatkowo, przeprojektowany interfejs karty multimediów pozwoli kierowcom przewijać wiele aplikacji audio (np. Spotify, YouTube Music) bez ponownego otwierania każdej aplikacji, co znacznie ułatwi przełączanie źródeł na desce rozdzielczej [7] [8].
  • Asystent AI „Gemini” zastępuje Asystenta Google: Google stopniowo wycofuje starego Asystenta Google w Android Auto i wprowadzi Gemini, nowej generacji AI copilot, do końca 2025 roku [9] [10]. Gemini obiecuje bardziej naturalne interakcje głosowe i zaawansowane możliwości – na przykład potrafi wykonywać wyszukiwania kontekstowe (jak znajdowanie miejsc na podstawie recenzji z Google Maps), a nawet tłumaczyć wiadomości w czasie rzeczywistym [11] [12]. Ta aktualizacja ma na celu rozwiązanie długoletnich frustracji związanych z komendami głosowymi i uczynienie sterowania bezdotykowego w samochodzie znacznie inteligentniejszym.
  • Funkcje dostępne tylko na Pixelach (Call Screen i Notatki): Wraz z Gemini, Google wprowadza Call Screen i Call Notes – popularne funkcje telefonów Pixel – do Android Auto dla użytkowników Pixel. Wykorzystują one AI do filtrowania połączeń przychodzących i dostarczania podsumowań rozmów telefonicznych po ich zakończeniu [13] [14]. Telefony Pixel 10 już obsługują te funkcje na urządzeniu, a ich integracja z Android Auto spodziewana jest po wdrożeniu Gemini, zwiększając bezpieczeństwo i wygodę kierowców posiadających Pixela [15] [16].
  • Odświeżenie wyglądu z Material You: Interfejs Android Auto jest aktualizowany o elementy wzornictwa Material You. W wersji 15.4 Google wprowadziło dynamiczne motywy, które dopasowują kolory akcentów interfejsu samochodu do tapety na Twoim telefonie, zapewniając spersonalizowany i mniej rozpraszający wygląd w aucie [17] [18]. Ta subtelna zmiana przenosi motyw z telefonu do samochodu, będąc częścią wysiłków Google na rzecz ujednolicenia doświadczeń Androida na różnych urządzeniach.
  • Nowe funkcje Google Maps w samochodzie: Google Maps na Android Auto niedawno zyskało możliwość zgłaszania zdarzeń drogowych (takich jak wypadki, kontrole prędkości, roboty drogowe) nawet na mniejszych, 7–8 calowych ekranach samochodowych [19] [20]. To wprowadza funkcję społecznościowego zgłaszania zdarzeń, znaną z Waze, do większej liczby użytkowników, pomagając w zbieraniu aktualnych informacji o ruchu drogowym. Początkowo uruchomiona w 2024 roku na większych ekranach, przycisk „pinezki” do zgłaszania zagrożeń pojawia się teraz także na mniejszych ekranach systemów infotainment [21] [22].
  • Inne ulepszenia i poprawki: Google po cichu naprawiło krytyczne błędy i wprowadziło udoskonalenia w ostatnich aktualizacjach. Android Auto 15.4 i 15.6 zawierają poprawki łączności dla nowych telefonów (Google zaleciło właścicielom Pixel aktualizację po tym, jak niektóre urządzenia Pixel 8/10 miały problemy z połączeniem z samochodami) [23] [24]. Google przywróciło także GameSnacks – mini-gry do Android Auto po krótkim usunięciu, a nawet umożliwiło uruchamianie kilku pełnych gier na Androida (takich jak Subway Surfers i Angry Birds) na ekranach samochodowych, gdy pojazd jest zaparkowany [25]. Wybór dostępnych gier jest na razie bardzo ograniczony, co sugeruje wczesne eksperymenty z rozrywką w samochodzie.
  • Mieszane przyjęcie przez producentów samochodów: Pomimo ulepszeń Google, nie wszyscy producenci samochodów są na pokładzie. General Motors ogłosił, że usunie obsługę Android Auto i Apple CarPlay z przyszłych pojazdów, nawet modeli benzynowych, na rzecz własnej wbudowanej platformy multimedialnej (opartej na Android Automotive OS) [26] [27]. Decyzja ta wywołała sprzeciw – wielu kupujących uważa projekcję telefonu za niezbędną funkcję, a Apple informuje, że 8 na 10 nabywców nowych samochodów domaga się łączności podobnej do CarPlay [28]. Ruch GM, krytykowany przez klientów w internecie, podkreśla, jak niezbędny w oczach konsumentów stał się Android Auto i jak jego brak może wpłynąć na decyzje zakupowe [29] [30].

Android Auto w skrócie: stale rozwijający się współpilot

Android Auto to platforma Google, która rozszerza funkcje telefonu z Androidem na ekran multimedialny samochodu, umożliwiając bezpieczne, bezdotykowe korzystanie z map, połączeń, muzyki i innych funkcji [31]. Po podłączeniu telefonu (lub bezprzewodowo w nowszych modelach) kierowcy otrzymują interfejs na desce rozdzielczej, który jest zasilany przez ich telefon, ale zoptymalizowany do jazdy – z dużymi przyciskami, poleceniami głosowymi przez Asystenta Google i uproszczonym menu. Celem jest umożliwienie kierowcom dostępu do kluczowych funkcji smartfona (nawigacja, wiadomości, strumieniowanie muzyki) „bezpiecznie i bez rozpraszania podczas jazdy” [32]. Po raz pierwszy uruchomiony w 2015 roku, Android Auto stale się rozwijał, zyskując nowe funkcje i gruntowną przebudowę w 2022 roku o nazwie „Coolwalk”, która wprowadziła podzielony ekran na desce rozdzielczej. Jednak platforma często wciąż sprawia wrażenie niedokończonej z powodu częstych błędów i powolnego tempa wdrażania nowych funkcji [33].

Google zazwyczaj aktualizuje Android Auto za pośrednictwem Sklepu Play co miesiąc lub dwa, ale te aktualizacje zazwyczaj „nie zawierają już zaktualizowanych informacji o wydaniu”, co utrudnia użytkownikom dowiedzenie się, co się zmieniło [34]. Zamiast tego dziennikarze technologiczni i entuzjaści analizują wersje beta, aby wychwycić nowe funkcje. Pod koniec 2025 roku grupa aktualizacji Android Auto (wersje 15.4, 15.5 i 15.6) zaczęła być wprowadzana po cichu, a analiza kodu ujawniła, że Google „pracuje nad kilkoma dużymi funkcjami”, które mogą znacząco poprawić doświadczenie korzystania z Android Auto [35]. Nadchodzące zmiany – od przebudowy asystenta AI po poprawki interfejsu – mają na celu utrzymanie konkurencyjności Android Auto (zwłaszcza gdy Apple CarPlay zyskuje nowe możliwości) oraz odpowiedź na prośby użytkowników. Poniżej omawiamy najważniejsze ulepszenia, które czekają Android Auto i co one oznaczają dla kierowców.

Nowe widżety na pulpicie do szybkiego podglądu informacji

Jedną z najbardziej wyczekiwanych zmian jest wprowadzenie widżetów Androida na pulpicie Android Auto. Widżety to te wygodne, małe panele aplikacji na ekranie głównym telefonu (np. pogoda, kalendarz, sterowanie muzyką itp.), a Google chce przenieść tę wygodę na wyświetlacz w samochodzie [36]. „Google pracuje nad wprowadzeniem pełnych widżetów do Android Auto”, informuje dziennikarz technologii motoryzacyjnych Bogdan Popa, wyjaśniając, że każdy widżet dostępny na Twoim telefonie mógłby ostatecznie być wyświetlany na ekranie samochodu [37]. To istotne ulepszenie interfejsu użytkownika: obecnie Android Auto oferuje jedynie bardzo ograniczoną funkcjonalność przypominającą widżety (na przykład małe sterowanie muzyką lub nawigacją zintegrowane z paskiem zadań) [38].

W przeciwieństwie do tego, planowana aktualizacja pozwoliłaby na bogatsze interaktywne kafelki bezpośrednio na głównym ekranie, pokazując na pierwszy rzut oka aktualne informacje. Na przykład, możesz zobaczyć nadchodzące wydarzenia z kalendarza, prognozę pogody lub widżet odtwarzacza muzyki bez konieczności przełączania aplikacji [39] [40]. Podejście Google w tym miejscu świadomie różni się od Apple – w iOS 26 Apple dodało widżety do CarPlay, ale znajdują się one na osobnym bocznym ekranie [41] [42]. Google wydaje się uważać, że integracja widżetów z głównym widokiem deski rozdzielczej jest bardziej użyteczna, dzięki czemu kierowcy nie muszą przesuwać ekranu z map lub innych aplikacji, aby je zobaczyć [43] [44]. Zasadniczo ekran twojego samochodu mógłby wyświetlać podzielone panele informacji obok siebie: nawigację obok widżetu, obok sterowania multimediami i tak dalej, maksymalizując wykorzystanie przestrzeni na szerokich wyświetlaczach.Funkcja widżetów została zauważona jako uśpiony kod w wersjach beta Android Auto 15.6 [45]. Chociaż nie jest jeszcze aktywna, kod sugeruje, że po jej włączeniu „wszystkie widżety dostępne na Twoim telefonie komórkowym” mogą stać się dostępne w interfejsie Android Auto [46]. Wczesne przykłady obejmują widżet pogodowy (wyświetlający aktualną temperaturę) oraz widżet kalendarza, ale ostatecznym celem jest umożliwienie wyświetlania widżetu dowolnej aplikacji w samochodzie [47]. Może to otworzyć wiele możliwości – na przykład widżet listy zadań pokazujący przypomnienia podczas jazdy do pracy lub widżet inteligentnego domu do szybkiego otwierania drzwi garażowych. Google nie podało jeszcze harmonogramu wprowadzenia widżetów w Android Auto, ale branżowi obserwatorzy podejrzewają, że będzie to część większej aktualizacji Android Auto ogłoszonej w nadchodzących tygodniach [48]. Jeśli doświadczenie Apple może być wskazówką, kierowcy są chętni na większą personalizację, a widżety Android Auto mogą w końcu zapewnić „długo oczekiwany” zastrzyk informacji dostępnych na pierwszy rzut oka na desce rozdzielczej.

Przewijane karty multimedialne: łatwiejsze przełączanie aplikacji muzycznych i podcastów

Sterowanie muzyką i dźwiękiem to kluczowy element każdego oprogramowania samochodowego, a Google przygotowuje dużą poprawę dla osób korzystających z wielu aplikacji audio jednocześnie: możliwość szybkiego dostępu do wielu aplikacji multimedialnych na pulpicie Android Auto. Obecnie interfejs Android Auto wykorzystuje podzielony ekran „Coolwalk” z pojedynczą kartą multimedialną, która pokazuje, co jest odtwarzane (okładka albumu i sterowanie) dla aktywnej aplikacji (np. Spotify lub aplikacji podcastowej). Jeśli przełączysz się na inną aplikację audio, ta karta przełącza się na sterowanie nową aplikacją, a powrót wymaga ręcznego ponownego otwarcia poprzedniej aplikacji [49] [50]. To ograniczenie do jednej aplikacji naraz było niewygodne dla użytkowników, którzy żonglują np. muzyką i audiobookami lub wieloma serwisami streamingowymi.

Rozwiązaniem Google, odkrytym dzięki analizie pliku APK, jest wprowadzenie wielu nakładających się kart multimedialnych, przez które można przewijać na bieżąco [51] [52]. W praktyce Android Auto będzie utrzymywać karuzelę ostatnio używanych aplikacji audio. „Android Auto umożliwi wyświetlanie wielu kart multimedialnych na ekranie Coolwalk… użytkownicy będą mogli przeglądać je, przesuwając w lewo i prawo,” poinformował Android Authority, nazywając to „długo wyczekiwaną funkcją dla miłośników muzyki” [53] [54]. Na przykład, jeśli słuchałeś Spotify, a potem przełączyłeś się na podcast w Audible, później możesz przesunąć kartę multimedialną, aby przywrócić Spotify bez szukania w menu [55] [56]. Testowana demonstracja pokazała dokładnie to: użytkownik mógł przełączać się między kartami Spotify i YouTube Music, z których każda zachowywała miejsce, w którym przerwano, a dotknięcie karty uruchamiałoby daną aplikację w pełnej wersji, jeśli to konieczne [57].

Ta zmiana „eliminuje potrzebę ponownego otwierania wcześniej używanych aplikacji muzycznych lub audio podczas przełączania się”, czyniąc Android Auto bardziej płynnym dla tych, którzy korzystają z wielu źródeł dźwięku [58] [59]. Niezależnie od tego, czy chodzi o przełączanie się między audiobookiem a ulubioną playlistą, czy pozwalanie pasażerom na dodawanie utworów w drugiej aplikacji, interfejs z wieloma kartami zmniejsza rozproszenie, ograniczając ręczne przełączanie aplikacji [60]. Co istotne, Google nie pokazuje kart multimedialnych obok siebie (co mogłoby zagracić ekran), lecz jako przewijaną stos, aby zachować przejrzysty układ [61] [62]. Funkcja ta została również po raz pierwszy zauważona w kodzie beta Android Auto 15.6, co wskazuje, że jest aktywnie rozwijana [63]. Nie ma jeszcze oficjalnej daty premiery, ale biorąc pod uwagę, że jest w fazie beta i „może być tuż za rogiem” według osób z branży [64], użytkownicy Android Auto mogą zobaczyć tę poprawę w następnej dużej aktualizacji. To ulepszenie poprawiające komfort użytkowania, które odpowiada temu, jak ludzie faktycznie korzystają z systemów infotainment – z wieloma aplikacjami – i powinno sprawić, że „przełączanie się między różnymi źródłami dźwięku” będzie znacznie mniej kłopotliwe w trakcie jazdy [65].

Rewolucja Gemini: Ulepszenia Asystenta AI za kierownicą

Być może najbardziej przełomową zmianą, jaka nadchodzi w Android Auto, jest plan Google dotyczący zastąpienia dotychczasowego asystenta głosowego nowym, potężniejszym asystentem opartym na sztucznej inteligencji, znanym jako Gemini. Przez lata wbudowany Asystent Google w Android Auto był rozwiązaniem o mieszanych opiniach – choć niezbędny do obsługi bez użycia rąk, często miał problemy z rozpoznawaniem głosu i ograniczoną funkcjonalnością (czasami „nie był w stanie wykonać połączenia telefonicznego na żądanie”, jak ubolewał jeden z raportów [66]). Google jest teraz gotowe przeskoczyć to doświadczenie, integrując Gemini, który nie jest jedynie drobną aktualizacją, lecz zupełnie nowym modelem AI, rzekomo dorównującym zaawansowanej technologii konwersacyjnej AI.

Google dało do zrozumienia, że „dni Asystenta Google [w Android Auto] są policzone”, a Gemini ma zostać uruchomiony do końca 2025 roku [67] [68]. Co wyróżnia Gemini? Opisywany jest jako „silnik napędzany przez AI”, który umożliwia znacznie bardziej naturalne, ludzkie rozmowy i potrafi kontekstowo obsługiwać złożone zapytania [69] [70]. Dla kierowców oznacza to, że można zadawać pytania uzupełniające lub mówić bardziej naturalnie, bez sztywnych komend, których wymagają obecni asystenci. Na przykład, zamiast formułować prośbę w niezgrabny sposób, można rozmawiać z Gemini: „Znajdź mi dobrą pizzerię po drodze do domu”, a następnie „Czy ma dobre opinie i parking?” – a Gemini zrozumie kontekst i pobierze informacje z recenzji Google Maps, aby odpowiedzieć [71] [72]. Ta możliwość wyszukiwania wśród wizytówek firm i recenzji Google w locie jest reklamowaną funkcją integracji Gemini [73].

Google zaprezentowało nawet działanie Gemini w samochodzie, nawiązując współpracę z Mercedes-Benz, aby pokazać, jak AI-copilot może wspierać kierowców [74] [75]. W tym pokazie Gemini radził sobie z bardziej złożonymi poleceniami, z którymi Google Assistant miałby trudności, co oznacza duży krok naprzód dla sterowania głosowego w samochodach. Oprócz bardziej konwersacyjnych wyszukiwań GPS czy restauracji, oczekuje się, że Gemini będzie wykonywać standardowe zadania (połączenia, SMS-y, muzyka) bardziej niezawodnie, a nawet doda nowe funkcje. Jedną z nich jest tłumaczenie wiadomości w czasie rzeczywistym, co oznacza, że Gemini mógłby tłumaczyć przychodzące wiadomości lub Twoje podyktowane odpowiedzi na bieżąco – niezwykle przydatne dla dwujęzycznych kierowców lub podczas podróży za granicą [76].

Gemini odblokuje także funkcje Call Screen i Call Notes w Android Auto. Telefony Google Pixel wprowadziły te funkcje AI: Call Screen wykorzystuje AI do odbierania nieznanych połączeń i transkrypcji rozmowy, natomiast Call Notes (w najnowszym Pixelu) potrafi podsumować rozmowę telefoniczną po jej zakończeniu [77]. Według Google, „call notes i call screen pojawią się w Android Auto… do końca roku. Obie funkcje będą wymagały Gemini.” [78]. Zasadniczo, asystent w Twoim samochodzie mógłby filtrować połączenia spamowe podczas jazdy lub przekazać krótkie podsumowanie rozmowy (np. kluczowe punkty rozmowy biznesowej), abyś mógł je przejrzeć bez rozpraszania uwagi [79] [80]. Są to ekskluzywne korzyści dla użytkowników Pixel na początku, co jeszcze bardziej łączy sprzęt Google z doświadczeniem w samochodzie.

Wszystko wskazuje na to, że pojawienie się Gemini w Android Auto zbiegnie się z dużą aktualizacją oprogramowania — najprawdopodobniej zaplanowaną na okres końcoworocznych aktualizacji funkcji w ekosystemie Androida. Google nie podało dokładnej daty, ale wiele źródeł spodziewa się znaczącej zapowiedzi w nadchodzących tygodniach, która „będzie zawierać więcej niż tylko kilka nowych funkcji” obok Gemini, być może w ramach kompleksowego wydania Android Auto 16 [81]. Obietnica Gemini budzi entuzjazm użytkowników: może ona sprawić, że asystent głosowy wreszcie będzie przypominał inteligentnego współpilota, a nie tylko losowo działający wybieracz głosowy. Jak ujął to jeden z analityków, dzięki Gemini „będziemy mieli w samochodzie ‘inteligentnego współpilota’ napędzanego sztuczną inteligencją” [82] – co jest kluczowym elementem wizji Google dotyczącej przyszłości motoryzacji.

Szlifowanie interfejsu: Material You i poprawki w wyglądzie

Google nie tylko dodaje nowe funkcje „pod maską”; odświeża także wygląd i odczucia płynące z korzystania z Android Auto. W ostatnich aktualizacjach Android Auto zaczęło wdrażać elementy wzornictwa Material You, aby spersonalizować interfejs. Material You (wprowadzone w Androidzie 12 na telefonach) dynamicznie dostosowuje kolory interfejsu do tapety lub motywu użytkownika. Teraz Android Auto nadrabia zaległości: wersja 15.4 wprowadziła tematyzowanie koloru akcentu, które pozwala importować paletę kolorów z tapety telefonu na wyświetlacz samochodu [83] [84]. Dla użytkowników oznacza to, że jeśli telefon jest ustawiony na określony motyw (np. odcienie niebieskiego), przyciski i wyróżnienia w Android Auto mogą automatycznie przybierać niebieski odcień, tworząc spójną estetykę. Jak zauważono w jednym z raportów, „długo wyczekiwany design Material You” wreszcie synchronizuje kolory interfejsu Android Auto z tapetą telefonu [85].

Dlaczego to ma znaczenie w samochodzie? Poza walorami wizualnymi może poprawić czytelność i zmniejszyć rozproszenie. Google eksperymentowało z „mniej jaskrawymi kolorami, które mają większy sens w samochodzie”, aby interfejs nie był zbyt rozpraszający podczas jazdy [86]. Zmiana koloru akcentu to subtelna poprawka, ale część szerszych działań mających na celu unowocześnienie interfejsu Android Auto po dużym przeprojektowaniu Coolwalk z podziałem ekranu. To w zasadzie samochód doganiający styl telefonu. Użytkownicy ceniący spójny wygląd na wszystkich urządzeniach docenią możliwość przeniesienia ulubionych schematów kolorystycznych na deskę rozdzielczą.

Inne drobne ulepszenia interfejsu są również w trakcie realizacji. Google dostosowuje kolory akcentów i motywy w innych częściach interfejsu użytkownika oraz udoskonala animacje i układy, aby zapewnić płynniejsze korzystanie. Pojawiają się także wskazówki dotyczące nadchodzącego wsparcia dla tapet lub głębszej personalizacji tła Android Auto, choć Google jeszcze tego nie potwierdziło. Po stronie funkcjonalnej Google niedawno włączyło przycisk zgłaszania incydentów w Mapach Google dla mniejszych ekranów (jak omówiono wcześniej), co jest zmianą w interfejsie – dodano nowy przycisk na ekranie do zgłaszania zagrożeń w większej liczbie samochodów [87]. Tego typu drobne aktualizacje często pozostają niezauważone w oficjalnych changelogach, ale poprawiają codzienną użyteczność.

Wreszcie Google naprawiło szereg błędów, które nękały wcześniejsze wersje. W szczególności wielu nowych właścicieli telefonów Pixel skarżyło się, że Android Auto nie łączy się lub rozłącza losowo na Androidzie 14/15; Google przyznało się do tego i zaleciło użytkownikom aktualizację do najnowszej wersji Android Auto dla lepszej niezawodności z telefonami Pixel [88] [89]. Wersje 15.4/15.5 zawierały krytyczne poprawki łączności dla tych przypadków, więc jeśli kupiłeś nowy telefon i Android Auto nie działał, aktualizacje prawdopodobnie to rozwiązały. Takie poprawki nie są efektowne, ale są kluczowe dla stabilnego działania. Podsumowując, ostatnie szlify Google – od estetyki po stabilność – mają zapewnić, że gdy pojawią się bardziej efektowne funkcje, takie jak Gemini i widżety, będą one działać na solidnych, przyjaznych użytkownikowi podstawach.

Nawigacja i aplikacje: ulepszenia Map Google i gry samochodowe

Biorąc pod uwagę, jak bardzo kierowcy polegają na Mapach Google w Android Auto, nawet drobne ulepszenia są godne uwagi. Najbardziej widoczną ostatnio zmianą jest rozszerzenie zgłaszania incydentów drogowych na większą liczbę użytkowników. Począwszy od końca 2024 roku i w 2025, Mapy Google w Android Auto pozwalają teraz użytkownikom z mniejszymi ekranami jednostek centralnych (już od 7 cali) zgłaszać zagrożenia lub incydenty jednym szybkim stuknięciem [90] [91]. Wcześniej ta funkcja w stylu Waze – zgłaszanie wypadków, patroli policyjnych czy robót drogowych – była dostępna tylko na dużych ekranach systemów infotainment (zazwyczaj 10 cali i więcej) [92]. Zmiana Google oznacza, że kierowcy wielu popularnych samochodów ze średniej wielkości wyświetlaczami mogą teraz zgłaszać incydenty, pomagając innym. Na przykład, jeśli napotkasz nagłe zamknięcie drogi lub zepsuty pojazd, Twój pasażer może nacisnąć przycisk zgłoszenia w Mapach na Android Auto, ostrzegając innych kierowców w czasie rzeczywistym [93] [94]. Te dane zebrane od społeczności trafiają następnie do alertów drogowych Google, podobnie jak od lat robi to Waze. W rzeczywistości motywacja Google jest tu jasna: „od zeszłego roku Mapy Google importują również zgłoszenia drogowe z Waze”, a konkurencja ze strony Waze prawdopodobnie skłoniła Google do ulepszenia własnych narzędzi zgłaszania w aplikacji [95]. Efekt końcowy to sytuacja korzystna dla wszystkich: więcej alertów bezpieczeństwa tworzonych przez społeczność w Android Auto, niezależnie od rozmiaru ekranu, co czyni Mapy Google jeszcze lepszym towarzyszem w podróży.

Kolejna aktualizacja związana z nawigacją, która jest po cichu wdrażana, to dostosowanie sugerowanych miejsc docelowych, które pojawiają się po uruchomieniu Android Auto. Google udoskonala inteligencję stojącą za tymi sugestiami (na przykład przewidując, dokąd najprawdopodobniej się wybierasz o danej porze) [96]. Choć nie jest to tak spektakularne, te ulepszenia oparte na uczeniu maszynowym mają sprawić, że nawigacja w Twoim samochodzie będzie zawsze o krok do przodu – na przykład automatycznie wyświetlając trasę do pracy lub lokalizację kolejnego wydarzenia z kalendarza jako opcję do wybrania jednym dotknięciem po uruchomieniu auta.

Poza nawigacją, Google eksperymentuje także z rozrywką w samochodzie za pośrednictwem Android Auto. Ciekawym dodatkiem jest powrót GameSnacks, czyli prostych mini-gier opartych na HTML5 (pomyśl o łamigłówkach i grach na szybkie sesje), które można uruchomić na ekranie samochodu podczas postoju [97]. Google w tajemniczy sposób usunęło GameSnacks na pewien czas, ale według najnowszych aktualizacji – wróciły, co oznacza, że możesz zagrać szybką rundę gry, czekając na kogoś, na przykład [98]. Co więcej, Google zaczęło umożliwiać uruchamianie pełnych gier na Androida w niektórych samochodach: dzięki wsparciu dla Androida 16 (następna generacja systemu Android), bardzo ograniczona liczba gier, takich jak Subway Surfers i Angry Birds, może faktycznie działać na systemie infotainment [99]. To raczej dowód koncepcji – dostępnych jest tylko kilka tytułów i oczywiście rozgrywka ma sens tylko podczas postoju pojazdu. Pokazuje to jednak, że Google bada pomysł uczynienia z samochodu drugorzędnej platformy do gier dla pasażerów lub na czas postoju. Nie spodziewaj się wrażeń na poziomie Xboxa, ale Twoja jazda samochodem może nie być już tak nudna podczas oczekiwania na parkingu.

Te ulepszenia aplikacji i nawigacji, choć nie są tak medialne jak asystenci AI czy gruntowne zmiany interfejsu, przyczyniają się do uczynienia Android Auto bardziej kompleksowym ekosystemem. Zgłaszanie zagrożeń, granie w mini-gry, widzenie inteligentniejszych sugestii – wszystko to składa się na platformę, która nie jest już tylko statycznym odwzorowaniem Twojego telefonu, ale coraz bardziej jego rozszerzeniem, dostosowanym do czasu jazdy.

Szerszy kontekst: Strategie producentów samochodów i przyszłość Android Auto

Wszystkie te ulepszenia Android Auto podkreślają, jak ważna stała się łączność smartfonów w samochodach. Giganci technologiczni inwestują ogromne środki w te platformy (Android Auto i Apple CarPlay), ponieważ kierowcy oczekują, że aplikacje i dane z ich telefonów będą płynnie dostępne w pojazdach. Jednak równolegle pojawia się inny trend: niektórzy producenci samochodów wycofują się z oddawania swojego kokpitu Google lub Apple. Najbardziej znanym przypadkiem jest General Motors (GM), który wywołał poruszenie, ogłaszając plany wyeliminowania Android Auto i CarPlay ze swoich przyszłych pojazdów [100]. Począwszy od wybranych modeli z 2024 roku (takich jak Blazer EV), a następnie rozszerzając to na wszystkie modele benzynowe, GM zamierza korzystać wyłącznie z własnego systemu opartego na Android Automotive OS [101] [102].

Warto to wyjaśnić: Android Automotive OS to wbudowany system operacyjny, który może działać na sprzęcie samochodu (często zintegrowany z usługami Google), ale nie jest tym samym co projekcja Android Auto z telefonu. GM stawia na to, że ściśle zintegrowany system może zapewnić lepsze doświadczenie użytkownika (a być może także nowe źródła przychodów poprzez subskrypcje) niż projekcja z telefonu. Twierdzą, że system wbudowany może być bardziej zaawansowany i ściśle powiązany z funkcjami samochodu (nawigacja powiązana z czujnikami pojazdu itp.) [103]. Jednak wielu konsumentów jest niezadowolonych z utraty możliwości podłączenia znanego interfejsu telefonu. W rzeczywistości badania i reakcje w mediach społecznościowych pokazują silny sprzeciw: „CarPlay i Android Auto stały się niezwykle popularne, a wielu nabywców nowych samochodów uważa je za wyposażenie obowiązkowe”, zauważa autoevolution, powołując się na dane Apple, według których prawie 80% kupujących nawet nie rozważy samochodu bez tych funkcji [104]. Po usłyszeniu decyzji GM, niektórzy użytkownicy otwarcie stwierdzili, że porzucą GM na rzecz innej marki, zamiast rezygnować z łączności z telefonem [105].

Ta reakcja zwrotna podkreśla ciekawą dynamikę: podczas gdy Google intensywnie ulepsza Android Auto, jego przyszłość zależy również od tego, czy producenci samochodów będą nadal go wspierać. Większość z nich to robi – praktycznie wszystkie główne marki poza GM (i jego submarkami, takimi jak Chevrolet, Cadillac, Buick) pozostają zaangażowane w oferowanie Android Auto i CarPlay w nowych modelach. Stanowisko GM to ryzyko, że uda się odzwyczaić klientów od systemów opartych na smartfonach. Inni producenci samochodów wybierają inną drogę; na przykład Ford i inni publicznie zapewnili klientów, że nie mają planów rezygnacji z CarPlay/Android Auto, pośrednio pozycjonując się przeciwko ruchowi GM. Google z kolei korzysta z obu podejść: dostarcza system Android Automotive OS, który napędza nowy system GM (bez CarPlay/AA), a także rozwija Android Auto na telefony wszystkich pozostałych. Jednak z perspektywy kierowcy odczucia są jasne – Android Auto stał się uwielbianą częścią doświadczenia za kierownicą dla milionów, więc każda groźba jego usunięcia spotyka się z oporem.

Patrząc w przyszłość, wdrażanie przez Google funkcji takich jak Gemini AI, widżety i bogatsze sterowanie multimediami można postrzegać jako strategię, by Android Auto stał się jeszcze bardziej niezbędny. Rozwiązując problemy użytkowników (takie jak nieporadne polecenia głosowe czy ograniczony multitasking) i wprowadzając efekty „wow” (jak AI, która rozmawia z tobą jak ludzki współpasażer), Google zapewnia, że Android Auto pozostaje atutem przy wyborze samochodu. To także odpowiedź na nową generację CarPlay od Apple (Apple zapowiedziało ogromną przebudowę CarPlay, która może przejąć wszystkie ekrany w aucie, premiera w 2024/25). W tym wyścigu prawdziwymi zwycięzcami są konsumenci, którzy mogą oczekiwać coraz bardziej zaawansowanej i spersonalizowanej technologii w samochodzie.

Wnioski: Nowe doświadczenie Android Auto na horyzoncie

Android Auto stoi u progu jednej z największych fal aktualizacji w swojej historii. Od subtelnych zmian w interfejsie po fundamentalne nowości, takie jak przebudowa asystenta AI, Google przekształca tę platformę, by była mądrzejsza, bardziej przyjazna użytkownikowi i lepiej dopasowana do nowoczesnego ekosystemu Androida. Jak ujął to Android Authority, „Android Auto jest obecnie w dobrym stanie użytkowym, ale to nie powód, by spocząć na laurach” – i Google z pewnością tego nie robi [106]. Do końca roku kierowcy mogą zacząć dostrzegać efekty tych prac: przewijane karty multimedialne, które ułatwiają przełączanie się między aplikacjami audio, widżety na żywo wyświetlające kalendarz lub pogodę na desce rozdzielczej oraz pierwszą wersję Gemini AI, która obsłuży twoje polecenia głosowe z nową sprawnością.

Te ulepszenia będą wprowadzane stopniowo – Google często aktywuje funkcje po stronie serwera, nawet jeśli masz zainstalowaną najnowszą wersję aplikacji [107]. Dlatego warto aktualizować Android Auto, ale może być potrzebna cierpliwość, ponieważ nie wszyscy otrzymują nowe funkcje od razu [108]. Dobrą wiadomością jest to, że Google wydaje się zaangażowane w eliminowanie błędów (co widać na przykładzie poprawek dla Pixel) i reagowanie na opinie użytkowników. Powrót funkcji takich jak zgłaszanie zagrożeń w Mapach oraz ponowne wprowadzenie gier samochodowych pokazują, że nawet drobne szczegóły nie są pomijane.

Dla przeciętnego kierowcy nadchodzące zmiany powinny sprawić, że Android Auto będzie bardziej przypominać przedłużenie telefonu – spersonalizowane, funkcjonalne i interaktywne – zamiast statycznego, drugorzędnego interfejsu. „technologiczny most” wersji 15.4 i 15.6 toruje drogę dla „nieuchronnego nadejścia Gemini” i kolejnych nowości [109]. To dowód na to, że samochody stają się „inteligentniejsze” nie tylko dzięki autonomicznej jeździe, ale także dzięki łączności i AI, które czynią codzienną jazdę wygodniejszą i przyjemniejszą. Jak trafnie ujął to jeden z nagłówków: „Pożegnanie ze starym Android Auto”, i witaj w nowej erze Android Auto napędzanego AI, bogatego w widżety i skoncentrowanego na kierowcy [110].

W nadchodzących miesiącach śledź aktualizacje aplikacji Android Auto i wiadomości od Google – oficjalne ogłoszenie lub wpis na blogu dotyczący tych funkcji może pojawić się wkrótce. A jeśli jesteś entuzjastą, możesz nawet dołączyć do programu beta Android Auto, aby przetestować niektóre z nich wcześniej (z typowym zastrzeżeniem, że nie wszystko w wersji beta jest ostateczne [111]). Jedno jest pewne: Android Auto przyspiesza, a droga przed nami zapowiada się ekscytująco dla każdego, kto zabiera swoje cyfrowe życie w trasę.

Źródła: Raporty o nowych funkcjach Android Auto [112] [113]; Analiza APK Android Authority [114] [115]; Wiadomości Autoevolution o Android Auto 15.4 i 15.6 [116] [117]; Informacje o aktualizacji Google Maps [118]; Raport technologiczny El Adelantado [119] [120]; Autoevolution o decyzji GM [121] [122].

Android Auto is getting Widgets?! #androidauto #carplay

References

1. www.autoevolution.com, 2. www.autoevolution.com, 3. www.autoevolution.com, 4. www.autoevolution.com, 5. www.autoevolution.com, 6. www.autoevolution.com, 7. www.androidauthority.com, 8. www.autoevolution.com, 9. www.autoevolution.com, 10. www.autoevolution.com, 11. www.autoevolution.com, 12. eladelantado.com, 13. www.autoevolution.com, 14. www.autoevolution.com, 15. www.autoevolution.com, 16. www.autoevolution.com, 17. www.autoevolution.com, 18. eladelantado.com, 19. www.autoevolution.com, 20. www.autoevolution.com, 21. www.autoevolution.com, 22. www.autoevolution.com, 23. www.autoevolution.com, 24. eladelantado.com, 25. www.autoevolution.com, 26. www.autoevolution.com, 27. www.autoevolution.com, 28. www.autoevolution.com, 29. www.autoevolution.com, 30. www.autoevolution.com, 31. eladelantado.com, 32. eladelantado.com, 33. www.autoevolution.com, 34. www.autoevolution.com, 35. www.autoevolution.com, 36. www.autoevolution.com, 37. www.autoevolution.com, 38. www.autoevolution.com, 39. www.autoevolution.com, 40. www.autoevolution.com, 41. www.autoevolution.com, 42. www.autoevolution.com, 43. www.autoevolution.com, 44. www.autoevolution.com, 45. www.autoevolution.com, 46. www.autoevolution.com, 47. www.autoevolution.com, 48. www.autoevolution.com, 49. www.androidauthority.com, 50. www.autoevolution.com, 51. www.autoevolution.com, 52. www.androidauthority.com, 53. www.autoevolution.com, 54. www.androidauthority.com, 55. www.androidauthority.com, 56. www.autoevolution.com, 57. www.autoevolution.com, 58. www.androidauthority.com, 59. www.androidauthority.com, 60. www.androidauthority.com, 61. www.autoevolution.com, 62. www.autoevolution.com, 63. www.autoevolution.com, 64. www.autoevolution.com, 65. www.androidauthority.com, 66. www.autoevolution.com, 67. www.autoevolution.com, 68. www.autoevolution.com, 69. www.autoevolution.com, 70. www.autoevolution.com, 71. www.autoevolution.com, 72. www.autoevolution.com, 73. www.autoevolution.com, 74. www.autoevolution.com, 75. www.autoevolution.com, 76. eladelantado.com, 77. www.autoevolution.com, 78. www.autoevolution.com, 79. www.autoevolution.com, 80. www.autoevolution.com, 81. www.autoevolution.com, 82. eladelantado.com, 83. www.autoevolution.com, 84. eladelantado.com, 85. eladelantado.com, 86. www.autoevolution.com, 87. www.autoevolution.com, 88. www.autoevolution.com, 89. eladelantado.com, 90. www.autoevolution.com, 91. www.autoevolution.com, 92. www.autoevolution.com, 93. www.autoevolution.com, 94. www.autoevolution.com, 95. www.autoevolution.com, 96. www.autoevolution.com, 97. www.autoevolution.com, 98. www.autoevolution.com, 99. www.autoevolution.com, 100. www.autoevolution.com, 101. www.autoevolution.com, 102. www.autoevolution.com, 103. www.autoevolution.com, 104. www.autoevolution.com, 105. www.autoevolution.com, 106. www.androidauthority.com, 107. www.autoevolution.com, 108. www.autoevolution.com, 109. eladelantado.com, 110. eladelantado.com, 111. www.androidauthority.com, 112. www.autoevolution.com, 113. www.autoevolution.com, 114. www.androidauthority.com, 115. www.androidauthority.com, 116. www.autoevolution.com, 117. www.autoevolution.com, 118. www.autoevolution.com, 119. eladelantado.com, 120. eladelantado.com, 121. www.autoevolution.com, 122. www.autoevolution.com

Technology News

  • Government Shutdown Could Delay Artemis 2 Launch, NASA Officials Warn
    November 3, 2025, 12:28 AM EST. Amid a government shutdown, NASA teams and contractors continue work on Artemis 2, but industry officials warn progress could stall as unpaid work strains smaller subcontractors. Kirk Shireman of Lockheed Martin says downstream suppliers may struggle to justify continuing without pay, risking delays to the schedule. While large primes can weather the gap, many small components-valves, screws, electronics-flow to these contractors and could halt if payments stop. Work on Artemis remains under an exemption for national importance, with NASA personnel still on duty unpaid and expecting back pay. A milestone was reached with the complete stacking of the SLS rocket, but funding gaps may push Artemis 2's launch date further into the future.
  • AYANEO Phone: Handheld-inspired gaming smartphone aimed at redefining mobile play
    November 3, 2025, 12:26 AM EST. AYANEO, a cult favorite in PC handhelds, unveils the AYANEO Phone - a device designed to feel like a handheld PC that runs on Android. Rather than a typical gaming phone, it's a hybrid aiming to fuse portable ergonomics with smartphone convenience, potentially docking controllers or magnetic extensions. Key bets include achieving low latency and refined haptics, a triple-camera setup, and an ecosystem that lets users attach accessories without breaking immersion. The brand leans on nostalgia, with retro styling and emulator-like software fronts to stand out in a crowded market. But the concept faces tough headwinds: strong rivals from gaming phones and mainstream flagships, questions about real everyday usability, and whether a niche hybrid can scale to mass adoption.