- Trump Mobile wystartował w połowie 2025 roku, oferując złocony smartfon „T1” oraz bezprzewodowy abonament za 47,45 USD/miesiąc [1] [2]. Hasło kampanii obiecywało telefon „zaprojektowany i wyprodukowany w Stanach Zjednoczonych.”
- W rzeczywistości telefon T1 wciąż nie istnieje – wszystkie zdjęcia to fałszywe kompozyty luksusowych telefonów [3]. Strona internetowa informuje teraz jedynie, że T1 będzie wysyłany „później w tym roku”, a wszyscy, którzy zapłacili 100 USD za przedsprzedaż, wciąż „nie mają nic na pokaz” [4].
- Tymczasem sklep internetowy Trump Mobile sprzedaje odnowione telefony – w tym Apple iPhone 14 i 15 – po ogromnych marżach. Na przykład „Odnowiony Apple iPhone 14” kosztuje 489 USD, czyli około 45% powyżej normalnej ceny rynkowej [5] [6]. Odnowiony iPhone 15 sprzedawany jest za 629 USD [7], mimo że Apple i Amazon oferują podobne modele za znacznie mniej [8] [9].
- Eksperci są sceptyczni. Profesor łańcucha dostaw z Johns Hopkins, Tinglong Dai, zauważa, że telefon naprawdę wyprodukowany w USA kosztowałby dziś „znacznie ponad 1000 dolarów” [10]. Analitycy branżowi nazywają ofertę Trump Mobile raczej chwytem marketingowym. Jeden z doświadczonych analityków twierdzi, że „rodzi ona więcej pytań niż odpowiedzi”, zauważając, że Trump Mobile to w istocie MVNO korzystające z infrastruktury głównych operatorów [11]. Inny ostrzega, że to „przede wszystkim pomysł marketingowy”, a ewentualny zysk pochodziłby raczej z premii za markę (wskazuje, że telefon za 200 dolarów mógłby być sprzedawany jako „urządzenie z marką Trumpa” za 500 dolarów) [12] [13].
Trump Mobile został zaprezentowany w czerwcu 2025 roku przez synów Donalda Trumpa jako patriotyczna alternatywa dla głównych operatorów [14] [15]. Oferta obejmowała nielimitowane rozmowy/SMS/dane w sieciach Verizon/AT&T/T‑Mobile wraz z dodatkami, takimi jak telemedycyna i pomoc drogowa [16] [17]. Flagowy telefon T1 został ogłoszony w cenie 499 dolarów, z zaliczką 100 dolarów [18] [19]. Donald Trump Jr. zachwalał nawet telemedycynę i opiekę nad samochodem „za jedną stałą miesięczną opłatą” [20].
Jednak w ciągu kilku tygodni hasła „Made in USA” po cichu zniknęły. Wired donosi, że na stronie zmieniono sformułowanie z „zaprojektowany i zbudowany w Stanach Zjednoczonych” na ogólne „powołany do życia” przez „amerykańskie ręce” [21]. The Verge potwierdza, że Trump Mobile nie twierdzi już nawet, że T1 jest produkowany w USA [22]. Specyfikacje urządzenia były wielokrotnie zmieniane (ekran 6,78″ skurczył się do 6,25″, 12 GB RAM zniknęło, „kamera 5000 mAh o długiej żywotności” została poprawiona na baterię) [23] [24]. Pod koniec października 2025 roku sklep Trump Mobile pozwalał klientom jedynie na zamówienie telefonu w przedsprzedaży (płacąc 100 dolarów teraz i 399 dolarów później) [25] [26] – ale telefon wciąż nie został wysłany.
Ponieważ premiera T1 jest nieustannie opóźniana, Trump Mobile zaczął sprzedawać inne telefony. W jego sklepie pojawiły się teraz telefony „Renewed” (odnowione) w bardzo wysokich cenach. iPhone 14 Renewed 128 GB kosztuje 489 dolarów [27] [28], podczas gdy na Amazonie to około 335 dolarów. Odnowiony iPhone 15 kosztuje 629 dolarów [29], mimo że w oficjalnym sklepie Apple odnowione, odblokowane modele iPhone 15 są po 529 dolarów [30]. Macworld zauważa, że za 629 dolarów, które żąda Trump, można kupić fabrycznie nowego iPhone’a 16e (599 dolarów), który technicznie przewyższa iPhone’a 15 [31]. Podobnie, odnowione modele Samsung Galaxy S23 i S24 są wycenione na 369 i 459 dolarów [32] – znacznie powyżej cen rynkowych. Krótko mówiąc, klienci Trump Mobile płacą wysoką „premię za markę” za starsze telefony.
Zauważyli to eksperci branżowi i konsumenci. Profesor Tinglong Dai z Johns Hopkins powiedział Newsweek, że bez azjatyckiej produkcji telefon za 500 dolarów po prostu nie jest realny – kosztowałby znacznie ponad 1000 dolarów [33]. Analityk rynku bezprzewodowego Paolo Pescatore twierdzi, że premiera „rodzi więcej pytań niż odpowiedzi”, biorąc pod uwagę brak szczegółów i fakt, że Trump Mobile nie posiada własnej sieci [34]. Horace Dediu, wieloletni analityk rynku mobilnego, nazywa Trump Mobile wprost „przede wszystkim pomysłem marketingowym” – w zasadzie chodzi o pobieranie opłaty za markę Trumpa. Jak zauważa Dediu, „marka może pozwolić na sprzedaż urządzenia wartego 200 dolarów za 500 dolarów” [35] [36].
Tymczasem użytkownicy mediów społecznościowych wyśmiewają ten ruch jako „cały MAGA z fasonem, bez treści” [37], zauważając, że nawet obietnica ceł Donalda Trumpa wynosiła 45%. Autorzy technologiczni ostrzegają też konsumentów, że można znaleźć lepsze oferty: AppleInsider zauważa, że można kupić szybszy, nowszy telefon (np. iPhone 16e) za mniejsze pieniądze [38], i sugeruje całkowite unikanie ofert Trump Mobile.
Podsumowanie: Patriotyczny marketing Trump Mobile nie przyniósł jeszcze prawdziwie amerykańskiego telefonu, a to, co firma sprzedaje – odnowione iPhone’y – jest oferowane z dużą marżą [39] [40]. Eksperci zalecają ostrożność. O ile kupujący nie cenią wyżej wszystkiego marki Trump, lepiej poszukać telefonu lub abonamentu gdzie indziej.
Źródła: Relacje z AppleInsider, Financial Express, Macworld, Fast Company, Wired, Newsweek, Reuters i The Verge [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47]. Każde z nich zawiera szczegółową analizę oferty Trump Mobile i komentarze ekspertów.
References
1. www.reuters.com, 2. www.theverge.com, 3. appleinsider.com, 4. www.theverge.com, 5. appleinsider.com, 6. www.financialexpress.com, 7. www.financialexpress.com, 8. www.macworld.com, 9. www.financialexpress.com, 10. www.newsweek.com, 11. www.fastcompany.com, 12. www.fastcompany.com, 13. www.fastcompany.com, 14. www.reuters.com, 15. www.theverge.com, 16. www.reuters.com, 17. www.fastcompany.com, 18. www.reuters.com, 19. www.wired.com, 20. www.fastcompany.com, 21. www.wired.com, 22. www.theverge.com, 23. www.wired.com, 24. www.theverge.com, 25. www.wired.com, 26. www.theverge.com, 27. appleinsider.com, 28. www.financialexpress.com, 29. www.financialexpress.com, 30. www.macworld.com, 31. www.macworld.com, 32. www.financialexpress.com, 33. www.newsweek.com, 34. www.fastcompany.com, 35. www.fastcompany.com, 36. www.fastcompany.com, 37. www.financialexpress.com, 38. www.macworld.com, 39. appleinsider.com, 40. www.fastcompany.com, 41. appleinsider.com, 42. www.financialexpress.com, 43. www.macworld.com, 44. www.fastcompany.com, 45. www.wired.com, 46. www.newsweek.com, 47. www.reuters.com
