Mam pytanie do forumowiczów – czy VPN zainstalowany na modemie może powodować zanik sygnału 5G?
Od pewnego czasu zauważyłem, że modem traci zasięg 5G, głównie wieczorami. Sygnał znika na kilkadziesiąt sekund, po czym wraca – i tak w kółko.
Sprawdzałem, czy to wina VPN – po jego wyłączeniu problem nadal występuje. Co ciekawe, wcześniej nie miałem takich kłopotów, a VPN w ogóle nie był wtedy aktywowany na modemie.
Przywróciłem ustawienia fabryczne, ale to nie pomogło. Zauważyłem natomiast, że problem pojawia się, gdy kotwica ustawiona jest na pasmo 2100 MHz. Przy kotwicy na LTE 2600 MHz lub 1800 MHz sygnał 5G jest stabilny, choć dostępne tam pasmo to tylko 15 MHz, co przekłada się na prędkości rzędu 40–50 Mbps.
Gdy jednak kotwica jest ustawiona na 2100 MHz, modem łączy się z 5G o szerokości pasma 60 MHz, a prędkości dochodzą do 200 Mbps – niestety, wtedy też pojawiają się wspomniane problemy z zanikiem sygnału.