źródło: http://www.telepolis.pl/wiadomosci/deut ... 34405.htmlDeutsche Telekom i Inmarsat ogłosiły zawarcie strategicznego partnerstwa w celu stworzenia European Aviation Network - sieci, która umożliwi pasażerom samolotów dostęp do Internetu.
Początek komercyjnego wdrażania usługi ma przypadać na 2017 roku. Pasażerowie samolotów na terenie państw Unii Europejskiej uzyskają dostęp do Internetu za pomocą połączenia specjalnie przygotowanych nadajników LTE z satelitami Inmarsatu. Stacje bazowa, których w Europie ma powstać 300, będą miały osiem razy większy zasięg niż standardowe nadajniki LTE (do 80 km). Dzięki temu powstanie sieć MSS (ang. mobile satelite services). Internet będzie dostępny za pośrednictwem nadajników naziemnych do wysokości 10 tys. stóp, a po jej przekroczeniu pasażerowie zostaną przełączeni na nadajniki satelitarne. Przełączenie ma być niewidoczne dla użytkownika i ma bez problemu radzić sobie z prędkością przelotową samolotu.
Rok wcześniej, bo w 2016 roku pasażerowie Lufthansy otrzymają dostęp do Internetu w samolotach za pomocą nadajników satelitarnych Inmarsatu.
Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Moderator: Moderatorzy
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Ciekawe na jakiej częstotliwości będzie działało to LTE do 80 km i czy będzie to jakoś specjalnie zabezpieczone (autoryzacja bez SIM, a po jakimś ID terminala, etc).
- krystianb
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 10352
- Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
- Lokalizacja: wa
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Ja strzelam, w samolocie będzie router lte i dalej po wifi. Nie można sobie pozwolić na dmuchanie przez kilka setek urządzeń klienckich po kilka W każde.
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Tutaj nieco więcej.
http://dlapilota.pl/wiadomosci/lufthans ... siegu-w-20
http://dlapilota.pl/wiadomosci/lufthans ... siegu-w-20
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Oczywiście, że po WiFi, ale to urządzenie będzie specyficzne bo będzie się przełączało między LTE, a połączeniem satelitarnym.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
http://www.inmarsat.com/european-aviation-network/This pan-European infrastructure will use the same S-band allocation in the most efficient way, providing an enhanced passenger experience.
Wszystko wskazuje na to, że mowa o 2 GHz. S-band ma zakres 2-4 GHz.
No i pewnie T-Mobile będzie obsługiwał sieć nad naszym krajem. Nawet mam mapkę dolnych i górnych tras lotniczych w Polsce. Można popatrzeć i obstawiać, które stacje będą zapewniać zasięg samolotom.

-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9567
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Dokladnie tak.krystianb pisze:Ja strzelam, w samolocie będzie router lte i dalej po wifi. Nie można sobie pozwolić na dmuchanie przez kilka setek urządzeń klienckich po kilka W każde.
Zreszta ta "nowosc" juz dawno nie jest nowoscia. Dwa lata bylem w USA, temu zarowno Delta jak i LH oferowaly WiFi na pokladzie interkontynentali i na lotach wewnatrz USA.
Przykladowo z strony Delty:
http://www.delta.com/content/www/en_US/ ... wi-fi.html
Tutaj masz artykul tlumaczacy infrastrukture w samolocie:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2478251,00.asp
Nie pomagam na PW.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9567
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Ps: nie wiem dlaczego nie moge edytowac poprzedniego posta. 
W samolotach swiatelko oznajmujace ze WiFi dziala wyglada tak:


W samolotach swiatelko oznajmujace ze WiFi dziala wyglada tak:

Nie pomagam na PW.
- krystianb
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 10352
- Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
- Lokalizacja: wa
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
A ja jestem ciekaw jak sobie poradzą z formanlościami prawnymi, na stacje naziemne muszą mieć wykupioną częstotliwość. Chyba, że są do tych celów przeznaczone zasoby "lotnicze"ja.michal pisze:Wszystko wskazuje na to, że mowa o 2 GHz. S-band ma zakres 2-4 GHz.
No i pewnie T-Mobile będzie obsługiwał sieć nad naszym krajem.
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9567
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Czestotliwosciami na co?
Link satelita - samolot jest w wykupionym pasmie, WiFi jest w otwartym pasmie.
Link satelita - samolot jest w wykupionym pasmie, WiFi jest w otwartym pasmie.
Nie pomagam na PW.
- krystianb
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 10352
- Rejestracja: 2008-03-19, 17:10
- Lokalizacja: wa
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Chodzi mi o komunikację BTS <=> samolot, tego we wcześniejszych systemach nie było w takiej przepustowości.
Za prośbę pomocy na gg/pw gwarantuje czerwony prezent!
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Pasmo ma być dokładnie to samo czyli satelitarne, ale "satelita" będzie na ziemi z rodzajem połączenia LTE.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Z tego co wiem w USA od dawna jest połączenie internetowe z samolotem realizowane ze stacji naziemnych, ale jest to mało wydajne i drogie rozwiązanie. W projekcie europejskim chyba chodzi o osiąganie większych przepustowości i niższej ceny usługi.
Ciekawe czy będą moduły dla GA. W końcu ruch GA jest na bardzo małych wysokościach.
Ciekawe czy będą moduły dla GA. W końcu ruch GA jest na bardzo małych wysokościach.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9567
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
W linku ktory zamiescilem powyzej, jest wyjasnione, jak to jest realizowane 
Nadajniki na ziemi mijaja sie z celem - musisz uwzglednic efekt Dopplera, ktory przy klasycznych predkosciach samolotow, powoduje zauwazalne rozjechanie sie czestotliwosci. Aktualne "naziemne" systemy sa projektowana do szybkosci rzedu ~ 300 km/h (z tym, ze powyzej 120 km/h nie wyciagniesz duzo wiecej niz 30 MBit/s), samoloty lataja z okolo 800 km/h.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Dopplera
Przy uzyciu geostacjonarnych nadajnikow poruszasz sie praktycznie prostopadle do wiazki - problem nie wystepuje.
Nastepna rzecza ktora musisz rozwazyc jest "pokrycie" - z ziemi masz problem pokryc n.p. plaszczyzny nad oceanami.
BTW: mysle ze nie bez powody Telekom wspolpracuje z Inmarsat.

Nadajniki na ziemi mijaja sie z celem - musisz uwzglednic efekt Dopplera, ktory przy klasycznych predkosciach samolotow, powoduje zauwazalne rozjechanie sie czestotliwosci. Aktualne "naziemne" systemy sa projektowana do szybkosci rzedu ~ 300 km/h (z tym, ze powyzej 120 km/h nie wyciagniesz duzo wiecej niz 30 MBit/s), samoloty lataja z okolo 800 km/h.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_Dopplera
Przy uzyciu geostacjonarnych nadajnikow poruszasz sie praktycznie prostopadle do wiazki - problem nie wystepuje.
Nastepna rzecza ktora musisz rozwazyc jest "pokrycie" - z ziemi masz problem pokryc n.p. plaszczyzny nad oceanami.
BTW: mysle ze nie bez powody Telekom wspolpracuje z Inmarsat.
Nie pomagam na PW.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
W LTE nie na takich problemów. Ericsson wsadził kiedyś sprzęt do myśliwca i przelecieli określoną trasę wzdłuż istniejących, komercyjnych stacji bazowych. Włączony streaming video działał bez problemu.
W wypadku tego wątku sprzęt i sieć będą specyficzne także zapewne nie będzie problemu.
Nad oceanem i powyżej 10 000 m leci po Inmarsat.
Czekam aż to wprowadzą. Ciekawy jestem jak to będzie działać w praktyce.
W wypadku tego wątku sprzęt i sieć będą specyficzne także zapewne nie będzie problemu.
Nad oceanem i powyżej 10 000 m leci po Inmarsat.
Czekam aż to wprowadzą. Ciekawy jestem jak to będzie działać w praktyce.

-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9567
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Trasa przelotu w tym tescie byla wybrana tak, ze mysliwiec poruszal sie ortogonalnie miedzy nadajnikami. W realnym swiecie to nie wystepuje.
W LTE sa dokladnie te same problemy. To wynika z podstaw fizyki - przeczytales na czym polega effekt Dopplera?
Tutaj masz grafike pokazujaca co sie dzieje z czestotliwoscia sygnalu w zaleznosci od szybkosci pojazdu:

Przykladowo: przy 400 km/h sygnal bladzi miedzy 300MHz a 600 MHz - tego nie jestes w stanie opanowac - zastanow sie jak wygladaja odpowiednie anteny, wzmacniacze, filtry. Dodatkowo: OFDM (podstawa LTE) przestaje dzialac: Male zmiany kierunku samolotu vs bazy powoduja plywanie sygnalu.
W LTE sa dokladnie te same problemy. To wynika z podstaw fizyki - przeczytales na czym polega effekt Dopplera?
Tutaj masz grafike pokazujaca co sie dzieje z czestotliwoscia sygnalu w zaleznosci od szybkosci pojazdu:

Przykladowo: przy 400 km/h sygnal bladzi miedzy 300MHz a 600 MHz - tego nie jestes w stanie opanowac - zastanow sie jak wygladaja odpowiednie anteny, wzmacniacze, filtry. Dodatkowo: OFDM (podstawa LTE) przestaje dzialac: Male zmiany kierunku samolotu vs bazy powoduja plywanie sygnalu.
Nie pomagam na PW.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Wiem co to efekt Dopplera.
Zgoda, Ericsson w komunikacie nie pochwalił się jaki "myk" z siatką stacji zrobił.
Zobaczymy jak sobie z tym poradzą. Skoro działa komunikacja w ruchu lotniczym i wojskowym, GPS, połączenia satelitarne na pokładach samolotów (Iridium ma ruchomą sieć satelitów) to i tutaj się uda.
Zgoda, Ericsson w komunikacie nie pochwalił się jaki "myk" z siatką stacji zrobił.
Zobaczymy jak sobie z tym poradzą. Skoro działa komunikacja w ruchu lotniczym i wojskowym, GPS, połączenia satelitarne na pokładach samolotów (Iridium ma ruchomą sieć satelitów) to i tutaj się uda.

- Jo_gurt
- Guru bezprzewodowy
- Posty: 16330
- Rejestracja: 2007-11-16, 21:49
- Lokalizacja: Lublin
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
key, a masz może taki wykres dla wyższych częstotliwości?
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 9567
- Rejestracja: 2010-08-01, 18:30
- Lokalizacja: Nürnberg
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Musial bym wrzucic w excella - to jest w sumie tylko jeden prosty wzor:

gdzie:
v – prędkość fali,
fo – częstotliwość fali odbieranej przez obserwatora,
fz – częstotliwość fali generowanej przez źródło,
vo – składowa prędkości źródła względem obserwatora, równoległa do kierunku łączącego te dwa punkty.

gdzie:
v – prędkość fali,
fo – częstotliwość fali odbieranej przez obserwatora,
fz – częstotliwość fali generowanej przez źródło,
vo – składowa prędkości źródła względem obserwatora, równoległa do kierunku łączącego te dwa punkty.
Nie pomagam na PW.
-
- *Mistrz bezprzewodowy*
- Posty: 22036
- Rejestracja: 2006-08-14, 17:59
- Lokalizacja: Polska
Re: Deutsche Telekom i Inmarsat rozpoczynają pracę nad Internetem w samolotach
Wiadomo kto będzie odpowiadał za dostarczenie sprzętu naziemnego.
źródło: http://www.telepolis.pl/wiadomosci/alca ... 34591.htmlwww.telepolis.pl pisze:Alcatel-Lucent dostarczy technologię LTE dla naziemnej sieci Deutsche Telekom uzupełniając hybrydową sieć Inmarsat, zapewniającą szybki i stabilny dostęp do Internetu podczas podróży lotniczych.
Alcatel-Lucent podpisał umowę z Deutsche Telekom, dotyczącą stworzenia pierwszej na świecie stacjonarnej sieci LTE wykorzystywanej do komunikacji z samolotami, która będzie uzupełnieniem usług satelitarnych świadczonych przez Inmarsat. Nowa usługa to odpowiedź na gwałtownie rosnące zapotrzebowanie na stały dostęp do Internetu - także na pokładzie samolotu.
Europejska Sieć Lotnicza (ang. The European Aviation Network, EAN) składać się będzie ze specjalnie dostosowanej przez Alcatel-Lucent naziemnej sieci LTE i dedykowanych rozwiązań IP Mobile Core, zintegrowanych z siecią usług satelitarnych.
Na pokładach samolotów pasażerowie będą mogli korzystać z sieci Wi-Fi, w ramach której połączenie z Internetem będzie się płynnie przełączać pomiędzy siecią naziemną LTE oraz usługami satelitarnymi. Ponadto EAN pozwoli liniom lotniczym na wprowadzenie nowych innowacyjnych rozwiązań i usług spersonalizowanych pod kątem pasażerów.
Deutsche Telekom i Alcatel-Lucent przeprowadziły serię testów sieci LTE i blisko współpracują z Inmarsat, wiodącym dostawcą usług satelitarnych, w zakresie integracji LTE do pasma S (ang. S-Band). Deutsche Telekom i Inmarsat nawiązały w ostatnim czasie strategiczną współpracę w zakresie budowy i rozwoju Europejskiej Sieci Lotniczej, a także jej biznesowego wykorzystania. Porozumienie zakłada przeprowadzenie testów lotniczych sieci hybrydowej (łączącej usługi satelitarne i LTE) w 2017 roku.
Alcatel-Lucent odpowiedzialny będzie także za utrzymanie sieci naziemnej i usługi serwisowe dla Deutsche Telekom. Umowa z Deutsche Telekom to dowód na to, jak Alcatel-Lucent współpracuje z operatorami w zakresie dostarczania przełomowych i innowacyjnych rozwiązań telekomunikacyjnych mających na celu zapewnie konsumentom nieprzerwanego dostępu do sieci.
Źródło tekstu: Alcatel-Lucent